Duurzame inzetbaarheid en maximale arbeidsparticipatie van groot belang

Samenvatting

Nationale-Nederlanden over kabinetsreactie Borstlap

Nationale-Nederlanden kan zich goed vinden in de recente kabinetsreactie op de adviezen van de commissie Regulering van Werk (Commissie Borstlap, ‘In wat voor land willen wij werken?’) en de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (Het betere werk). Het kabinet verwijst in haar reactie naar beleid dat al is ingezet om vaste contracten aantrekkelijker te maken. Maar het geeft ook aan dat aanvullend beleid nodig is dat door het huidige kabinet niet gerealiseerd kan worden. Met het kabinet is Nationale-Nederlanden het eens dat het huidige stelsel met (financiële) prikkels om verzuim en arbeidsongeschiktheid te voorkomen en te verkorten moet worden behouden. Zoals de loondoorbetalingsverplichting van twee jaren en de WIA (Arbeidsongeschikt na ziekte). Het kabinet werkt eveneens aan (de contouren van) een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Hierbij hecht het aan een bepaalde mate van keuzevrijheid, hetgeen Nationale-Nederlanden onderschrijft.

Met de adviezen en de reactie van het kabinet is het duidelijk dat er maatregelen nodig zijn om de arbeidsmarkt opnieuw in te richten. Volgens Tjeerd Bosklopper, lid van de Management Board van NN Group, ‘is de betekenis van wendbare bedrijven en weerbare werkenden groot. Duurzame inzetbaarheid en maximale arbeidsparticipatie, mede ook gezien vanuit het oogpunt van de bedrijfscontinuïteit, is van groot belang. Vooral nu het aanbod van werk steeds sneller verandert. Hierbij staat gelijkheid in werk en sociale zekerheid voor alle werkenden voorop.’

Arbeidsproces

De wetgeving van de afgelopen decennia over loondoorbetaling, WIA en re-integratie hebben een belangrijk aandeel gehad in het bespoedigen van de terugkeer in het arbeidsproces. Met als gevolg het terugdringen van verzuim, het verlagen van de instroom in de WIA en het verhogen van de uitstroom van werknemers uit de WGA (arbeidsongeschiktheidsuitkering). Dit heeft geresulteerd in een hogere arbeidsparticipatie. Dat het kabinet de loondoorbetaling op twee jaar wil houden voorkomt dan ook een afwenteling van het ziekte- en arbeidsongeschiktheidsrisico met als gevolg forse extra maatschappelijke kosten door langer verzuim en hogere WIA instroom.

Inzetbaarheid

Als het gaat om inzetbaarheid ziet Nationale-Nederlanden dat dit nog onvoldoende van de grond komt. Naast het LLO-beleid (Leven Lang Ontwikkelen) waaraan het kabinet werkt, heeft OVAL (brancheorganisatie van Arbodiensten) recent een aantal aanbevelingen gedaan voor de Arbovisie 2040: Werken is gezond, van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zo kunnen het Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) en de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) beter worden ingezet, waarbij gezonde leefstijl en mentale weerbaarheid belangrijke thema’s zijn. Hierbij is het tevens mogelijk dat een verplichte gecombineerde PMO en loopbaan APK kan bijdragen aan het verbeteren van de inzetbaarheid. Nationale-Nederlanden ondersteunt dit graag in de praktijk vanuit haar (re-integratie) dienstverlening aan werkgevers en werknemers.

Een uitgebreide reactie van Nationale-Nederlanden op de adviezen van de commissie Borstlap is op nn.nl te vinden.

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 18 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).

Important legal information

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (5) the frequency and severity of insured loss events, (6) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (7) changes affecting persistency levels, (8) changes affecting interest rate levels, (9) changes affecting currency exchange rates, (10) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (11) changes in general competitive factors, (12) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (13) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (14) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (15) changes in ownership that could affect the future availability to us of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (16) changes in credit and financial strength ratings, (17) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (18) catastrophes and terrorist-related events, (19) adverse developments in legal and other proceedings and (20) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.
Any forward-looking statements made by or on behalf of NN Group speak only as of the date they are made, and, NN Group assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.

This document does not constitute an offer to sell, or a solicitation of an offer to buy any securities.