Benoemingen in de Management Board van NN Group

30 april 2020

NN Group heeft vandaag wijzigingen in de samenstelling van de Management Board (MB) bekendgemaakt per 1 juni. Als gevolg van de toegenomen omvang van NN in de thuismarkt na recente acquisities, wordt de verantwoordelijkheid voor de Nederlandse bedrijven binnen de MB opgesplitst in twee portefeuilles. Leon van Riet treedt toe tot de MB als CEO Netherlands Life & Pensions. Tjeerd Bosklopper, momenteel al lid van de MB, neemt de rol van CEO Non-life, Banking & Technology op zich. Daarnaast wordt Bernhard Kaufmann de nieuwe Chief Risk Officer (CRO) van NN Group.

Leon van Riet en Tjeerd Bosklopper besturen Nederlandse bedrijven

David Knibbe, CEO van NN Group: ’De afgelopen jaren is ons bedrijf sterk gegroeid. Met de overname van Delta Lloyd en VIVAT Schade zijn we de grootste levens- en schadeverzekeraar van ons land geworden. Met het opsplitsen het Nederlandse bedrijf in twee portefeuilles brengen we meer focus aan in het beheren van onze bestaande activiteiten, kunnen we de operationele efficiëntie verder verbeteren en mede daardoor kunnen we onze klantrelaties verder versterken. Leon en Tjeerd zijn met hun bewezen staat van dienst uitstekend gepositioneerd om leiding te geven aan de bedrijven in deze tijd met voortdurende veranderingen.’

Als CEO Netherlands Life & Pension wordt Leon van Riet (1964) verantwoordelijk voor het leven- en pensioenbedrijf en wordt hij tevens statutair bestuurder en CEO van Nationale-Nederlanden Levensverzekering Maatschappij N.V. Tjeerd Bosklopper (1975) wordt als CEO Netherlands Non-life, Banking & Technology verantwoordelijk voor het schadebedrijf, Bank, Customer & Commerce. Hij blijft daarnaast verantwoordelijk voor innovatie, digitale transformatie en IT in Nederland.

Michel van Elk en opvolging CEO Schade & Inkomen

Naar aanleiding van deze veranderingen heeft de huidige CEO Leven Nationale-Nederlanden Michel van Elk in goed overleg besloten dat hij het bedrijf zal gaan verlaten om zijn loopbaan buiten NN voort te zetten. David Knibbe: ‘Michel heeft vijfendertig jaar voor NN gewerkt, waarvan zes jaar als CEO van het leven- en pensioenbedrijf. Ik wil hem graag bedanken voor zijn inzet en leiderschap gedurende die periode. Met zijn toewijding aan het bedrijf en onze klanten heeft Michel een belangrijke bijdrage geleverd aan het huidige succes van Nationale-Nederlanden.’

Met de benoeming van Leon van Riet in de MB wordt de positie van CEO Schade & Inkomen Nationale-Nederlanden vacant. NN verwacht in de komende periode een opvolger bekend te maken.

Bernhard Kaufmann NN Group CRO

Bernhard Kaufmann (1969, Duits) wordt de nieuwe CRO van NN Group. Met zijn uitgebreide kennis en ervaring in de internationale verzekeringssector, zal Bernhard onze capaciteiten op het gebied van risicobeheer en risicocultuur verder versterken en zal hij zorgdragen voor een effectieve bedrijfsvoering in de context van de Solvency II regelgeving. In de afgelopen zes jaar was hij CRO bij Munich Re. Daarvoor werkte hij als CRO bij Ergo Group en bij Munich Re als Head of Treasury en Head of Asset Liability Management. Bernhard was in 2017 voorzitter van het CRO-Forum.

Alle drie de benoemingen zijn goedgekeurd door de Nederlandsche Bank (DNB).

David Knibbe: ‘We zijn ervan overtuigd dat met deze benoemingen onze Management Board goed geëquipeerd is om onze organisatie te leiden in deze snelle en voortdurend veranderende omgeving. Met de nieuwe samenstelling blijven we ons concentreren op het waarmaken van onze strategische prioriteiten en het toevoegen van waarde op lange termijn voor onze klanten, collega's, aandeelhouders en voor de samenlevingen waarin we actief zijn.’

Informatie voor redacteuren

Hoge resolutie foto’s van Leon van Riet, Tjeerd Bosklopper en Bernhard Kaufmann zijn beschikbaar om te downloaden op www.flickr.com/photos/nn-group/.

Ga voor meer informatie over NN Group naar www.nn-group.com.

Nationale-Nederlanden is een financieel dienstverlener met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Dagelijks zetten onze medewerkers zich in om de financiële toekomst van onze klanten veilig te stellen. Nationale-Nederlanden is sinds de negentiende eeuw actief op de Nederlandse markt en biedt verzekeringen, pensioenen en bancaire producten. Het is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener met een beursnotering aan Euronext Amsterdam.