Ga direct naar inhoud

Nationale-Nederlanden en Nederlandse Schuldhulproute leiden huishoudens naar schuldzorgenvrije toekomst

8 oktober 2020

Nationale-Nederlanden vindt het belangrijk om bij te dragen aan de verbetering van het financieel welzijn van Nederlanders. Zo leren zij om beter met hun financiën om te gaan, worden hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot en krijgen kinderen hulp die in moeilijke financiële omstandigheden opgroeien. De verwachte toename van het aantal huishoudens met financiële problemen door de aanhoudende coronacrisis is voor Nationale-Nederlanden aanleiding om financieel en door inzet van de eigen kanalen bij te dragen aan de landelijke campagne van de Nederlandse Schuldhulproute (NSR).

Samen schuldenproblematiek aanpakken

Door COVID-19 is de verwachting dat het aantal huishoudens met schuld in 2021 naar 1,5 tot 2,6 miljoen stijgt; hiervan is 41% problematisch. Nationale-Nederlanden wijst klanten met een betalingsachterstand op de route voor passende schuldpreventie of -hulp bij de NSR. De landelijke campagne van NSR is gericht op het activeren van mensen met (beginnende) financiële problemen. Via onder andere de website Geldfit.nl en telefoonnummer 0800-8115 wordt mensen snel en laagdrempelig de weg gewezen naar een schuldzorgenvrije toekomst.

Tjeerd Bosklopper, CEO Netherlands Non-life, Banking & Technology: ‘Wij vinden het belangrijk om goed voor onze klanten te zorgen en bij eventuele financiële problemen vroegtijdig passende schuldhulp aan te bieden. We zijn er niet alleen bij het afsluiten van een hypotheek of krediet, maar ook als het financieel tegenzit. Daar zetten we ons dagelijks voor in, al lukt dat helaas niet altijd. De Nederlandse Schuldhulproute helpt ons daarbij. Door samen op te trekken en effectieve initiatieven te delen, kunnen we echt iets voor onze klanten en de maatschappij betekenen.’

Martin Suithoff (directeur NSR): “Voor veel mensen zijn deze hulpkanalen nog onbekend. Daarom lanceren we een grote landelijke campagne. Het doel is om twee keer zoveel mensen met schuldzorgen naar passende hulp te leiden. De aansluiting van Nationale-Nederlanden versterkt onze maatschappelijke impact enorm. Banken en verzekeraars kunnen veel betekenen in het voorkomen en terugdringen van de schuldenproblematiek door mensen tijdig naar de route te leiden. Een belangrijke rol speelt de persoonlijke behandelaar, die klanten met structurele betalingsproblemen rechtstreeks kan bereiken. Samen werken we aan een schuldzorgenvrij Nederland.”

Over NSR

De Nederlandse Schuldhulproute werkt aan een Nederland zonder schuldzorgen. Er is nog veel schuldschaamte en het schuldhulplandschap is complex. Daarom werkt de NSR samen met gemeenten, bedrijven en schuldhulporganisaties aan één centrale schuldhulproute. De route verwijst mensen via Geldfit.nl en telefoonnummer 0800-8115 naar passende (lokale) hulp, van preventie tot hulpverlening. Zo helpt de NSR voorkomen dat betalingsachterstanden uitgroeien tot schulden.



Over Nationale-Nederlanden  

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 18 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan. NN Group N.V. is genoteerd aan Euronext Amsterdam (NN).  

Important legal information
Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in NN Group’s core markets, (2) the effects of the Covid-19 pandemic and related response measures, including lockdowns and travel restrictions, on economic conditions in countries in which NN Group operates, on NN Group’s business and operations and on NN Group’s employees, customers and counterparties (3) changes in performance of financial markets, including developing markets, (4) consequences of a potential (partial) break-up of the euro or European Union countries leaving the European Union, (5) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity as well as conditions in the credit markets generally, (6) the frequency and severity of insured loss events, (7) changes affecting mortality and morbidity levels and trends, (8) changes affecting persistency levels, (9) changes affecting interest rate levels, (10) changes affecting currency exchange rates, (11) changes in investor, customer and policyholder behaviour, (12) changes in general competitive factors, (13) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (14) changes in the policies and actions of governments and/or regulatory authorities, (15) conclusions with regard to accounting assumptions and methodologies, (16) changes in ownership that could affect the future availability to NN Group of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (17) changes in credit and financial strength ratings, (18) NN Group’s ability to achieve projected operational synergies, (19) catastrophes and terrorist-related events, (20) adverse developments in legal and other proceedings and (21) the other risks and uncertainties contained in recent public disclosures made by NN Group.