25
juli
2017
|
15:00
Europe/Amsterdam

Reactie uitspraak Kifid hypotheekklacht

Samenvatting

Een hypotheekklant van Nationale-Nederlanden die een klachtprocedure was gestart bij het Kifid (Klachten Instituut Financiƫle Dienstverlening) is deze week gedeeltelijk in het gelijk gesteld.


Een hypotheekklant van Nationale-Nederlanden die een klachtprocedure was gestart bij het Kifid (Klachten Instituut Financiƫle Dienstverlening) is deze week gedeeltelijk in het gelijk gesteld. De klacht betrof een lening waarvan een deel een variabele rente heeft. De klant klaagde over het niet kunnen laten vervallen van zijn risico-opslag op dit variabele leningdeel, terwijl zijn woning na verbouwing in waarde vermeerderd is. De klant is op dit punt in het gelijk gesteld.

Nationale-Nederlanden laat de risico-opslag in het geval van deze klant vervallen. Tevens wordt de klant gecompenseerd voor de teveel betaalde rente sinds de aangetoonde waardevermeerdering van zijn woning.

Binnen het huidige beleid is een aanpassing van de risico-opslag alleen mogelijk op de renteherzieningsdatum van de lening met een vaste rente (minimaal 5 jaar rentevast) en niet bij variabele rente. NN gaat haar beleid op dit punt aanpassen. De aanpassing in het beleid zal volledig in lijn zijn met de uitspraak van het Kifid en naar verwachting in de eerste helft van 2018 gerealiseerd zijn.

In de tussentijd kunnen NN klanten met een variabele rente die denken in aanmerking te komen voor een renteverlaging contact opnemen met NN. Wanneer zij de waardevermeerdering van hun woning kunnen aantonen dan worden deze klanten na implementatie van de nieuwe tariefklassen met terugwerkende kracht gecompenseerd,  en ontvangen ze de teveel betaalde rente terug vanaf het moment van de aanvraag. Dit geldt ook voor klanten met variabele rente die kunnen aantonen dat ze al eerder een beroep hebben gedaan op renteverlaging.