08
oktober
2021
|
16:21
Europe/Amsterdam

Nationale-Nederlanden trotse partner tentoonstelling Global Wardrobe in Kunstmuseum Den Haag

Samenvatting

Van zaterdag 9 oktober 2021 tot en met donderdag 16 januari 2022 is de tentoonstelling Global Wardrobe – De wereldwijde modeconnectie te bezoeken in het Kunstmuseum in Den Haag.

Als tentoonstellingspartner van het Kunstmuseum Den Haag helpt Nationale-Nederlanden om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor een breed publiek. Van zaterdag 9 oktober 2021 tot en met donderdag 16 januari 2022 is de tentoonstelling Global Wardrobe De wereldwijde modeconnectie te bezoeken in het Kunstmuseum in Den Haag.

De modecollectie van Kunstmuseum Den Haag is opgezet met een West-Europese focus. Maar wie in het depot de kasten opent, ontdekt al snel hoeveel draden er zijn met andere culturen wereldwijd. Handbeschilderde katoen uit India, soepele Chinese zijde, fantasievolle batik uit Indonesië of kleurrijke varianten op de Japanse kimono: deze kledingstukken dragen de wereld in zich en vertellen verhalen over inspiratie en verbondenheid.

 

Na decennia waarin grote couturiers uit de West-Europese modegeschiedenis zich lieten ‘inspireren’ door culturen van buitenaf, is het nu tijd voor een nieuw geluid. Jonge ontwerpers met een diverse wereldwijde culturele achtergrond pakken binnen de Parijse, Londense en New Yorkse modewereld uit met invloeden uit eigen erfgoed. In de tentoonstelling Global Wardrobe – de wereldwijde modeconnectie wordt deze ontwerpers een podium geboden om hun eigen verhaal te vertellen. Denk aan Kenneth Ize, Jamie Okuma, Christopher John Rogers, Karim Adduchi, Hanifa, Lisa Konno, Tomo Koizumi, Thebe Magugu, Curtis Oland, Celest Pedri-Spade, Orenda Tribe, Maison Artc, Rich Mnisi en Sindisu Khumalo. Ondanks hun onderling verschillende culturele diversiteit, is er een rode draad van verbintenis in hun werk te zien. Zij spreken zich uit via hun modewerk en bieden zo een nieuwe kijk op de wereldwijde modeconnectie.

Voor meer informatie Global Wardrobe | Kunstmuseum Den Haag
 

Cultuursponsoring

Nationale-Nederlanden, onderdeel van NN Group, wil een positieve bijdrage leveren aan de samenleving, door mensen te helpen hun financiële toekomst veilig te stellen en door maatschappelijk betrokken te zijn. Op het gebied van cultuursponsoring hebben we een lange geschiedenis, met als doel kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zo investeert NN in culturele samenwerkingsprojecten met Nederlandse musea en kunstenaars. Dit komt tot uiting via de ondersteuning van een uiteenlopend aantal tentoonstellingen en door het aankopen van kunstwerken voor de eigen bedrijfscollectie. Naast tentoonstellingspartner van het Kunstmuseum in Den Haag is NN onder andere corporate partner van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam en hoofdsponsor van het Mauritshuis in Den Haag.