Ga direct naar inhoud

Nationale-Nederlanden stimuleert innovatie in zelfrijdende auto

Wie heeft de controle over zelfrijdende auto's?

Samen met onderzoeksinstituten, bedrijven en overheidsinstanties werken wij samen aan het project ‘Meaningful Human Control’. We stimuleren op een verantwoorde manier innovatie in de zelfrijdende auto. ‘Zinvolle menselijke controle’ betekent dat alle sleutelfiguren op dit terrein (ontwerpers, bestuurders, beleidsmakers) voldoende kennis hebben van nieuwe systemen in de auto en zich hier ook verantwoordelijk voor voelen.

Over het project

Autonoom rijdende voertuigen worden onderverdeeld in vijf levels. Level 1 staat voor beperkte rijtaakassistentie. En level 5 staat voor volledige automatisering. Maar wat moet de mens nu wel of niet gaan doen bij welke level? Moeten we meer kennen en kunnen? Of juist minder? Wat is ervoor nodig om in de zelfrijdende auto te kunnen rijden? En wie is er verantwoordelijk als het mis gaat? Dit wordt onderzocht door de projectgroep.

De animatie laat zien dat het lastig is om te bepalen wie verantwoordelijk is bij een ongeval met een zelfrijdende auto. Is dit de bestuurder, de ontwerper, de beleidsmakers, andere weggebruikers? En voelen diegenen zich ook verantwoordelijk voor het gedrag van het voertuig? En wie moet kennis hebben van de software? Deze en andere vragen onderzoeken we in dit project. Daarbij ontwikkelen we methodieken, beleid en regelgeving om innovatie in zelfrijdende auto’s te bevorderen.

Met de animatie willen we bestuurders aan het denken zetten: “Wat betekent de zelfrijdende auto nu voor de verantwoordelijkheid van de bestuurder, de ontwerper en de beleidsmaker?”

Partners

In het project Meaningful Human Control werken samen: CBR, TU Delft, Achmea Royal Haskoning DHV, Transdev, ANWB, Langerak Van Roest Advocaten, Connekt, CBR, SWOV, AMS Institute, Rijkswaterstaat, Nationale Nederlanden, RDW, AMS en NWO.