Ga direct naar: inhoud

Klanten met een beleggingsverzekering van Nationale-Nederlanden maken bewuste keuze

30 oktober 2015

Uit een rapport van de AFM dat deze week gepubliceerd werd blijkt dat verzekeraars goede vorderingen maken om klanten met een beleggingsverzekering te helpen. Vrijwel alle klanten van Nationale-Nederlanden met een niet opbouwende of hypotheekgebonden beleggingsverzekering hebben inmiddels een bewuste keuze gemaakt over hun verzekering.

Meest kwetsbare klanten eerst

Een paar jaar geleden zijn alle financiële instellingen begonnen met het activeren van hun klanten met een beleggingsverzekering. De meest kwetsbare klanten werden als eerste benaderd. De niet opbouwende beleggingsverzekeringen, waarbij de toekomstige inleg waarschijnlijk niet leidt tot vermogensopbouw en de beleggingsverzekeringen met als doel de opbouw van vermogen voor het aflossen van de hypotheekschuld. Zij zijn gebeld, hebben meerdere brieven ontvangen en hebben (als de klant dat wilde) kosteloos hersteladvies gekregen. Klanten met andere beleggingsverzekeringen, zoals lijfrenteverzekeringen, worden op dit moment benaderd.

Percentage klanten van Nationale-Nederlanden dat een bewuste keuze gemaakt heeft

Nationale-Nederlanden heeft per 21-08-2015 100% klanten met een niet opbouwende beleggingsverzekering geactiveerd. Dit resultaat is als volgt samengesteld:

Verzekering is beëindigd door natuurlijk verval of afgekocht 38%
Verzekering is premievrij gemaakt of op verzoek klant aangepast 11%
Verzekering is inmiddels opbouwend 10%
Klant heeft de keuze gemaakt om niet te wijzigen 41%
Klant heeft nog geen keuze gemaakt 0%

Nationale-Nederlanden heeft per 30-06-2015 99% klanten met een hypotheekgebonden beleggingsverzekering geactiveerd. Dit resultaat is als volgt samengesteld:

Verzekering is beëindigd door natuurlijk verval of afgekocht 30%
Verzekering is premievrij gemaakt of op verzoek klant aangepast 10%
Klant heeft de keuze gemaakt om niet te wijzigen 50%
Klant ondanks intensieve inspanningen niet bereikt 9%
Klant heeft nog geen keuze gemaakt 1%

Uitleg van het resultaat leest u in de publicatie van het Verbond van Verzekeraars

Wat betekent activeren?

Activeren betekent het aanzetten tot en het ondersteunen van klanten zodat die

  • inzicht krijgen in de financiële situatie van hun polis
  • overzicht krijgen van hun verbetermogelijkheden
  • en als dat nodig is, stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren.

Ook een bewuste keuze van de klant om zijn situatie niet te wijzigen kan een uitkomst zijn. Een geactiveerde klant is dus een klant die aantoonbaar een bewuste keuze heeft gemaakt over zijn beleggingsverzekering (AFM).