Ga direct naar: inhoud

Jonge fotografen, vormgevers en kunstenaars verbeelden hun ‘later’ in een kunstwerk

Rotterdam, 4 maart 2014

De jonge kunstenaar Erik Kroes is “druk, druk, druk. Later is na de drukte”. Toch vond de creatieveling tijd om zich te laten inspireren door het thema ‘Later’ en dit te verbeelden in een kunstwerk voor de Nationale-Nederlanden ontwerpwedstrijd over pensioen. De student van de Willem de Kooning Academie werd door een vakjury, waarin o.a. het Fotomuseum zitting had, en een publieksjury, op basis van een stemming via Facebook, als winnaar gekozen. In zijn ontwerp, bestaande uit verschillende foto’s van landschappen, die als een soort lamellen werken, creëert de jonge fotograaf een nieuwe realiteit: zijn ideale later. Directeur Product- en Marktmanagement Nationale-Nederlanden Pensioen, Sjoerd van der Zee en directeur Fotomuseum, Ruud Visschedijk onthullen woensdagochtend 5 maart het winnende kunstwerk op de 16 meter brede image wall in het NN DE Café in Rotterdam. Media is hierbij vanaf van 08.30 uur harte welkom. Tijdens een ontbijt gaan een aantal ontwerpers, waaronder de winnaar, met Nationale-Nederlanden verder in gesprek over het thema ‘later’.

De winnaar, Erik Kroes, is nu nog niet bezig met later. Hij is druk met nú en de mogelijkheden van de nabije toekomst. “Later is een punt aan de horizon. Als dat later ooit komt dan draait het niet om de prikkels van de stad maar de ruimte van de natuur.” Zijn ideale later bestaat uit een nieuwe realiteit opgebouwd uit de mooiste plekken in het Nederlandse landschap; oranjegroen. Een mix van Noordzeekust, heuvels, bossen en meren. Dat verbeeldt hij in zijn kunstwerk dat inspireert en andere jongeren aanzet tot nadenken over hun ‘later’. Het winnende ontwerp is tot 1 juli te zien op de 16 meter brede imagewall in het Nationale-Nederlanden DE Café in Rotterdam. Bovendien wint het aanstormend talent € 2.000,- aan prijzengeld.

Andere initiatieven ‘Ik en mijn later’

‘Hoe ziet jouw later er uit? Kun jij jouw later verbeelden in een kunstwerk dat inspireert?’

Dat was de opdracht van Nationale-Nederlanden aan jonge kunstenaars. De ontwerpwedstrijd maakt onderdeel uit van de campagne ‘Ik en mijn later’. In deze campagne daagt Nationale-Nederlanden jongeren uit te bedenken hoe ze leeftijdsgenoten voor ‘later’ en pensioen kunnen interesseren. Een échte uitdaging, omdat jongeren hier in praktijk niet mee bezig zijn. Later is (te) ver weg.

Onder dit thema organiseerde Nationale-Nederlanden ook een Battle of Concepts. In het kader van deze wedstrijd, dachten 12.000 studenten en young professionals mee over concepten om jongeren te triggeren na te denken over hun pensioen. Op 19 februari presenteerden de tien finalisten hun concepten in een ‘pitch’ aan Nationale-Nederlanden. Het winnende team had het idee om interactieve public displays in te zetten op plekken waar jongeren moeten wachten op het openbaar vervoer. Op 10 april 2014 vindt tot slot een Debating Bootcamp plaats. Jongeren kunnen dan deelnemen aan een gratis training ‘debatteren’ van voormalig wereldkampioen Sharon Kroes, van Debat.nl. De beste deelnemers mogen strijden in een finaledebat, waarin zij prikkelende stellingen over ‘later’ zullen bediscussiëren.

Met de campagne ‘Ik & mijn later’ vraagt Nationale-Nederlanden aandacht voor ‘later’ en stimuleert zij het pensioenbewustzijn onder jongeren. We willen je nú helpen bij het maken van keuzes voor later. Met een duidelijk uitgangspunt: jouw leven, jouw situatie. Wij zijn er voor je, wat er ook gebeurt.

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden bijna 170 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.