Ga direct naar inhoud

Achter de schermen van de Dutch Dance Quiz werken vele bevlogen professionals. Stuk voor stuk met een voorliefde voor dancemuziek. In deze tijden van onzekerheid en gesloten clubs bleven zij niet stilzitten, maar startten zij gezamenlijk een avontuurlijk project: de Dutch Dance Quiz. Wie zijn deze professionals? Deze keer in de spotlight: Jos Wouters, die samen met Machteld Post het Dutch Dance ‘pop-up museum’ bedacht.

Bouwen aan memorabele ervaringen

Jos Wouters is creatief producent en was verantwoordelijk voor de visuele beleving van menig hotspot in de festival- en clubscene. Zo produceerde Jos in het verleden podia, kunstwerken en concepten voor festivals als Pleinvrees, STRAF_WERK Festival, ADE, Defqon.1 en Wildeburg. “Het leukste aan mijn werk vind ik dat alles altijd mogelijk is. Een festival is een soort surrealistisch opgebouwde mini-economie waar voor een korte periode niks raar en alles mogelijk is.”

Partner

Lang hoefde Jos niet na te denken over de vraag of hij mee wilde werken aan de Dutch Dance Quiz. Hij was direct enthousiast. Jos zag ook de enorme schaal van de productie in en wist dat hij een partner nodig zou hebben. Jos: “Vlak daarvoor had ik op een verjaardag een kunstenares ontmoet, Machteld Post, en zij had verteld dat ze ook styling deed. Ze had onder meer een gedeelte van het interieur van The Duke of Tokyo in Amsterdam gedaan waar ik erg van onder de indruk was.” Machteld werkte in de afgelopen jaren mee aan styling van horecazaken, ontwierp het lichtdecors voor clubs en maakte illustraties voor evenementen.

Op zoek naar iconische voorwerpen

Een maand na hun eerste ontmoeting belde Jos Machteld op en zo begon hun samenwerking. Elke quizronde gaat over een ander stuk uit de geschiedenis van de Nederlandse dance. Het duo kwam daardoor op het idee om een heus ‘pop-up museum’ te creëren, want iedere periode brengt een scala aan iconische beelden en voorwerpen. Jos: “Binnen de kortste keren hing ik aan de telefoon met mensen die betrokken waren geweest bij Mysteryland, Sensation en Innercity en allerlei andere hoeken van de dance scene. Iedereen werd enthousiast over de Dutch Dance Quiz en ons plan. De collectie werd mooier en mooier: de originele platenkoffer van de directeur van Thunderdome, een twee meter hoog logo van Thunderdome: The Wizard, een maquette van het hoofdpodium van Mysteryland 2002, originele flyers van Innercity, synthesizers, CD’s en DVD’s.”

Enorme boost

In een mum van tijd zetten Machteld en Jos in de studio van de Dutch Dance Quiz een pop-up museum neer, waar ze met recht trots op zijn. Voor beiden was de klus een bijzondere ervaring en ook een die als geroepen kwam in tijden van corona. Machteld zegt daarover: “De passie voor de dance-industrie en de gedrevenheid van de hele crew hebben dit tot een fantastisch project gemaakt om aan mee te werken. Het heeft me een enorme boost gegeven om door te zetten en te blijven geloven in het herstel van deze scene.”

Kijk de afleveringen van de Dutch Dance Quiz terug en ontdek het pop-up museum van Jos Wouters en Machteld Post. Daarin zie je onder meer een enorme dansende teddybeer, de allereerste synthesizer van een van onze grootste dj’s en een levend museumstuk voorbij komen. Voor achtergrondverhalen over lef, creativiteit en ondernemerschap in de wereld van Dutch Dance luister je naar de Dutch Dance Podcast.

We steunen vele culturele partners. Daarmee willen we kunst en cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek. Zo zijn we hoofdpartner van NN North Sea Jazz en het Mauritshuis in Den Haag. We ondersteunen de Kunsthal Rotterdam, het Kunstmuseum in Den Haag en het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. En we reiken jaarlijks de NN Art Award uit aan een jonge, opkomende kunstenaar.

Lees alles over onze kunst- en cultuuractiviteiten