Ga direct naar inhoud

Trainen tijdens een pandemie

Hoe trainen de topatleten van het NN Running Team tijdens de lockdown

15 april 2020

Door de Covid-19-pandemie is het voor atleten bijzonder lastig om zich aan hun reguliere trainingsprogramma te houden. We spraken met een aantal topatleten van het NN Running Team over hoe zij binnen de beperkingen zo goed mogelijk met de situatie proberen om te gaan.


Topatleten in Kenia

De huidige overheidsmaatregelen in Kenia staan het trainen in groepen niet toe. De circa 30 atleten in Kaptagat werden afgelopen maand daardoor gedwongen om het trainingskamp te verlaten en terug te keren naar huis.

Eliud Kipchoge traint solo

De bekendste atleet van het kamp, Eliud Kipchoge, traint nu solo en kan vanwege de gedeeltelijke lockdown slechts één keer per dag hardlopen.

“Ik merk zeker dat de beperkingen hun weerslag hebben, het heeft alles overhoop gehaald”, zegt hij. “Ik train nu in mijn eentje 's ochtends, maar het is lastig om op jezelf te trainen, wanneer je dat normaliter in een team doet.

Ik loop 's ochtends nog steeds 20-30 km, op ongeveer 40 procent (inspanning), maar de atletiekbanen zijn gesloten, dus daar kan ik niet trainen.”

Vanuit huis doet Eliud drie keer per week oefeningen om flexibel te blijven, zoals step-ups en trainen met gewichten. Hij benadrukt dat iedereen zich aan de richtlijnen van de overheid moet houden en het beste ervan moet maken in deze uitdagende tijden.

“Ik wil als het kamp weer opengaat zo fit en sterk mogelijk zijn.”

Geoffrey Kamworor traint op loopband op balkon

Eliuds trainingspartner, Geoffrey Kamworor, wereldrecordhouder op de halve marathon en winnaar van de marathon van New York, is heel slim van start gegaan met het trainen op een loopband om goed voorbereid te zijn als er in de toekomst nog strengere Covid-19-beperkingen zullen komen.

De Keniaanse atleet heeft de loopband net aangeschaft en wisselt drie dagen 20 km solo hardlopen buiten af met een dag hardlopen op de loopband, die hij thuis op het balkon heeft staan.

“Ik ben nog steeds aan het leren hoe ik goed met de loopband moet omgaan”, zegt Geoffrey. Hij had gehoopt om vorige maand in Polen voor de vierde keer het WK halve marathon op zijn naam te schrijven, maar het evenement werd vanwege de Covid-19-uitbraak uitgesteld tot oktober.

“Ik vond het in het begin moeilijk om op de loopband te lopen, maar ik begin er nu aan te wennen. Het leek me handig om er alvast aan gewend te raken voor als het land in een volledige lockdown gaat en ik het huis niet meer uit kan. Als dat gebeurt, kan ik nog steeds trainen op de loopband.

Het was jammer dat het WK halve marathon werd uitgesteld, maar we moeten deze situatie accepteren. Ik richt me nu op fit blijven en later weer aan wedstrijden deel te nemen.”

Abdi Nageeye traint op een mountainbike

Abdi Nageeye, Nederlands recordhouder op de marathon, was ook gevestigd in het trainingskamp in Kaptagat en heeft zijn trainingsschema eveneens moeten aanpassen sinds hij is verhuisd naar Eldoret.

Hij heeft een rustpauze ingelast toen de marathon van Rotterdam van april werd uitgesteld en fietst nu om fit en in conditie te blijven.

“Ik train nu vier keer per week met de mountainbike”, legt Abdi uit. “Ik hoef maar 200 meter de weg op te fietsen en dan kan ik links afslaan voor mooie routes door het bos.”

Drie keer per week doet hij ook oefeningen die zijn fysio Marc Roig hem per video toestuurt om zijn conditie op peil te houden, maar hij vindt het trainen buiten het kamp wel een uitdaging.

“In het kamp heeft alles een natuurlijke flow en als je in je eentje traint, is het wat moeilijker om jezelf te motiveren. Maar ik hoop in het najaar weer een marathon te kunnen lopen en ik gebruik deze tijd om me daar zo goed mogelijk op voor te bereiden.”

Julien Wanders volgt het programma van zijn coach

Julien Wanders is in Iten gevestigd en moest onder de overheidsbeperkingen improviseren om zijn trainingsniveau op zo'n “90 procent” van de norm te houden.

De uit Zwitserland afkomstige Europese recordhouder op de halve marathon zou in maart deelnemen aan het WK halve marathon, maar dat werd uitgesteld. Hij vindt het jammer dat hij nu niet met een groep kan trainen, maar hij is vastbesloten om in deze lastige tijden het beste ervan te maken.

“We kunnen dan wel niet op de baan trainen, maar ik volg het programma dat mijn coach me heeft gestuurd zo goed mogelijk. Ik probeer nog steeds elke week mijn drie hoofdtrainingen te doen. Elke donderdag doe ik een duurloop van zo'n 25 km, ik doe een fartlek sessie en ik probeer de training die ik normaal gesproken op de baan doe, op de weg te doen. Ik rijd naar een van de vlakke wegtrajecten die er zijn en ik loop daar zoals ik anders op de baan zou lopen, bijvoorbeeld rondes van 600 meter of 1 km.”

De 25-jarige atleet mist wel de zwaardere sportschoolapparaten voor de krachttrainingen: “Ik houd me aan alle regels, maar ik probeer zoveel mogelijk normaal te trainen.”


Bashir Abdi combineert looptraining met fietstraining in België

Er is veel veranderd sinds Bashir Abdi begin maart tijdens de marathon van Tokio een Belgische recordtijd neerzette van 2:04:49 en als tweede finishte.

De wedstrijd in de Japanse hoofdstad was de laatste Marathon Major die werd gehouden voor de internationale sportstop vanwege de Covid-19-crisis en hoewel Bashir na Tokio een rustperiode van drie weken had ingepland, moet ook hij zich aanpassen aan de veranderde trainingsomstandigheden.

Bashir verblijft normaal gesproken langere perioden in Ethiopië om te trainen, maar is sinds zijn terugkeer uit Tokio thuis in Gent.

Hij loopt vier keer per week zo'n 12 km in het park en combineert dit met fietstrainingen van zo'n 40 km. Hij zit nu in de eerste fase van het weer opbouwen van fitheid voor zijn volgende marathon.

Maar het is niet makkelijk voor de 31-jarige atleet.

“Het ergste vind ik dat ik in mijn eentje moet trainen. Ik ben ook iemand die graag een doel voor ogen heeft. Op dit moment weet ik niet waarvoor ik train en dat vind ik moeilijk. Ik hoop dat er snel weer een wedstrijd wordt gepland, zodat ik een doel heb waarop ik me kan richten. Voor nu probeer ik zo fit en actief mogelijk te blijven.”

Maatregelen in Ethiopië

In Ethiopië zijn er vergelijkbare Covid-19-beperkingen van kracht en moeten atleten hun toevlucht nemen tot solo-trainingen.

Kenenisa Bekele loopt in het bos en doet thuis aan crosstraining

Ook Kenenisa Bekele, die vorig jaar nog tijdens de marathon van Berlijn iedereen verraste met een tijd die maar twee seconden verwijderd was van het wereldrecord van Eliud Kipchoge, heeft zijn trainingsregime onder begeleiding van zijn coach Mersha Asrat, moeten aanpassen.

De drievoudig Olympisch kampioen kan niet meer trainen op verschillende trainingslocaties en rijdt vaak naar het bos in de buurt van zijn huis in Addis Abeba.

“Ik kan niet meer trainen op de baan in het stadion en trainen op de weg is ook lastig”, zegt Kenenisa die eigenlijk zou deelnemen aan de marathon van Londen in april.

“Ik probeer 20-25 km in het bos te lopen om fit te blijven en mijn kilometers te maken. Ik doe ook thuis aan crosstraining: zo'n 5-10 km op de loopband, 20 minuten op de crosstrainer en 20 minuten op de hometrainer.

Het doel nu is om gezond en sterk te blijven en ervoor te zorgen dat mijn lichaam het aan kan als de competitie weer van start gaat.”

Ashete Bekere traint één keer per dag, zes dagen per week

Niet alleen Kenenisa behaalde een memorabele overwinning in Berlijn vorig jaar september, ook Ashete Bekere, zijn landgenote en teamgenote bij het NN Running Team, was heel succesvol en behaalde bij de vrouwen haar derde overwinning op rij.

Net zoals Kenenisa zou Ashete uitkomen op de marathon van Londen in april en moest ze haar trainingsprogramma aanpassen door de huidige Covid-19-beperkingen.

“Ik train nu alleen één keer per dag, zes dagen per week. Dit is voor mij nu een soort rustperiode en het scheelt dat ik in een buitenwijk van Addis Abeba woon, waardoor ik makkelijker buiten kan gaan hardlopen. Het is lastig om in je eentje te lopen, maar ik heb geen andere keuze. We moeten ons gewoon aan de regels houden.”



Joshua Cheptegei werkt in Oeganda aan zijn uithoudingsvermogen

De bewegingsbeperkingen in Oeganda hebben ook het trainingsregime van Joshua Cheptegei, wereldrecordhouder op de 10.000 meter en wereldkampioen cross, ontregeld.

De topatleet van het NN Running Team had in 2019 een nagenoeg perfect jaar, waarin hij ook het wereldrecord op de 10 km op zijn naam schreef. In Oeganda mogen atleten nog steeds in kleine groepjes van maximaal vijf personen trainen, maar hij mist bepaalde aspecten van zijn weekprogramma in Kapchorwa.

“Ik kan bijvoorbeeld geen snelheidssessies doen op de baan of tempotrainingen op het plateau. Op dit moment kan ik alleen maar werken aan mijn uithoudingsvermogen en het vasthouden van mijn snelheid.

Hij heeft ook sinds kort een loopband, wat hem meer flexibiliteit geeft bij het trainen voor als er in de toekomst meer beperkingen komen.

Joshua's trainingspartner Stephen Kissa (die de 10 km op de weg in 27:13 loopt) vindt de trainingsbeperkingen eveneens een uitdaging, maar geeft ook aan dat de groep (onder begeleiding van coach Addy Ruiter) er alles aan doet om optimaal fit te blijven.

“We missen de baantrainingen, de temposessies op het plateau en de heuveltrainingen op hoogte, omdat we daar niet naartoe mogen rijden.

Maar we proberen nu tempotrainingen hier in de buurt te doen, we ontdekken nieuwe routes voor de heuvelsessies en gaan aan de slag met de loopband voor extra trainingen binnenshuis.”


Bron: NN Running Team

Meer NN Running Team nieuws

Juichmoment

Bij de verschillende hardloopevenementen die wij ondersteunen krijgen lopers de kans een boomerang te maken met hun eindtijd. Deze kunnen zij direct delen met al hun supporters.

Meer informatie

Hardloopsupporter

Bij de Hardloopsupporter sturen familie en vrienden een aanmoedigingsvideo in voor hun marathonheld. Deze video’s zie je terug op grote schermen langs het parcours bij het het zwaarste punt.

Meer informatie

Pacing Team

Pacers zijn ervaren marathon lopers die in een strak tempo lopen en andere renners van adviezen kunnen voorzien. Wil jij een bepaalde tijd lopen? Loop dan bij één van onze events mee met onze Pacers.

Meer informatie

Smart Medal

Sinds november 2018 is Nationale-Nederlanden partner van Smart Medal; een gratis app voor hardlopers die dient als digitale prijzenkast en toegang geeft tot persoonlijke Running Story’s.

Meer informatie