Ga direct naar: inhoud

Het spel veranderen

Remco Barbier en Marleen Vink-Rennings NN Running Team

19 februari 2019

Het NN Running Team heeft sinds de lancering in april 2017 opmerkelijke vooruitgang geboekt. We praten met Remco Barbier, hoofd Branding bij NN Group en Marleen Vink-Rennings, marketingmanager bij Global Sports Communication, om meer te weten komen over hun revolutionaire traject en de volgende stappen voor de toekomst.

Broadway in het centrum van Manhattan is vooral bekend als hét theaterdistrict van Amerika. Maar voor Remco Barbier, hoofd Branding van NN Group, was het een ervaring in een sportwinkel aan de iconische straat een paar dagen voor de marathon van New York in 2018 die bewees welke reputatie het team had opgebouwd.

“Ik kocht nieuwe schoenen en een van de winkelmedewerkers vroeg me of ik hier was om de marathon van New York te lopen. Ik zei: 'Nee, ik ben hier als fan van Geoffrey Kamworor, die in 2017 heeft gewonnen.'  En toen hij antwoordde: 'Oh, die van het NN Running Team', was ik helemaal verbaasd. Ik stond daar in een gewone sportwinkel en hij noemde het NN Running Team. Voor mij is dit slechts een klein voorbeeld van hoe het team de hele essentie van langeafstandslopen verandert.”

Toen het NN Running Team bijna twee jaar geleden werd gelanceerd, was er was de nodige scepsis zowel binnen als buiten de sportwereld, maar de vorderingen die het team heeft gemaakt, kunnen niet anders dan spectaculair worden genoemd.

Er zijn wereldrecords gelopen door marathongigant Eliud Kipchoge, door Joshua Cheptegei, de opkomende ster uit Oeganda, en de Zwitser Julien Wanders. Het team heeft vijf Marathon Majors-winnaars afgeleverd en de atleten met de kenmerkende witte singlet en oranje shorts hebben talloze PR's en nationale records neergezet.

De betere faciliteiten, coaching en algemene begeleiding van het wereldwijde netwerk van atleten hebben zonder meer de indrukwekkende reeks resultaten van het NN Running Team bevorderd.

Maar niet alleen op het gebied van prestaties heeft het team grote vooruitgang geboekt. Ze hebben de eerdere grote kloof tussen recreatieve lopers en de top weten te overbruggen via de verschillende platforms en de atleten hebben een grote verandering doorgemaakt in hun benadering van de media.

De eerste uitdaging voor het team in de eerste maanden was het ontwikkelen van een echt 'teamgevoel' voor wat in wezen een individuele sport is.

“Hoewel het concept van samen trainen, faciliteiten delen en elkaar steunen, al eerder bestond, was het concept van eruitzien als een team in hetzelfde tenue nieuw voor de atleten”, legt Marleen uit.

Dit was iets waar de atleten zich snel in konden vinden, maar een ander belangrijk aspect van het concept van het NN Running Team, het beter promoten van de atleten via de media en sociale media, was een heel andere uitdaging.

“We wisten dat in marathonweekenden de atleten als helden werden gezien, maar de rest van het jaar waren ze niet zichtbaar”, aldus Marleen. “Dus ze zover krijgen om hun verhaal te vertellen, ook al was dat niet iets wat ze gewend waren, was een van onze doelen.”

Maar vanaf dag één heeft het team zijn verhalen gedeeld en regelmatig video's, beelden en geschreven content naar buiten gebracht via de verschillende platforms. Dit geeft een kijkje in hun wereld: het bracht hun fascinerende verhalen en rijke diversiteit aan persoonlijkheden binnen het team tot leven.

Hierdoor zijn de atleten van het team veel dichter bij hun fans gekomen. Hebben ze allemaal hun deel gedaan en zijn ze enthousiast hun mediaverplichtingen nagekomen.

“Bij ons trainingskamp in januari in Kaptagat waren er 15 mediakanalen vertegenwoordigd. Ik was er zo trots op dat alle journalisten zo werden verwelkomd door de atleten. Ze droegen allemaal hun NN Running-tenue en spraken duidelijk uit waar het bij het team om gaat; ze waren echte teamambassadeurs. Twee jaar geleden zou dit zo niet mogelijk zijn geweest.”

Het delen van verhalen heeft misschien wel bijgedragen aan het profiel van de atleten, maar bij het initiatief voor het NN Running Team stond altijd voorop dat 'het delen van het verhaal' in een breder kader ten goede moest komen aan de sport, inclusief organisatoren van wedstrijden en het IAAF.

“In het verleden stond een aantal wedstrijdorganisatoren sceptisch tegenover het NN Running Team, maar nu hebben ze het concept volledig omarmd”, zegt Marleen. “Ze realiseren zich dat door samen te werken we hun de juiste content kunnen geven. Als we als aparte eilanden werken, kunnen we de sport niet uitbouwen.”

Niet alleen heeft het NN Running Team een veel nauwere band gelegd tussen recreatieve lopers en de elitelopers, maar volgens Remco is de rijke diversiteit van de fans van het team ook een goed teken.

“Uit analyse van onze fanbase blijkt dat onze supporters niet gekoppeld zijn aan een specifiek land”, legt hij uit. “We hebben mannelijke en vrouwelijke fans van over de hele wereld met verschillende achtergronden en van alle leeftijden. Dit bewijst dat het team en de filosofie daarachter heel veel mensen aanspreekt.”

Een ander bewijs van de groeiende aantrekkingskracht en het sterke profiel van het team is het feit dat er 400 limited edition NN Running Team-singlets zijn verkocht bij Nike Town in New York in de 48 uur direct voor de marathon van New York in 2018.

Nu het tweejarige bestaan van het populaire team rap nadert, zou Marleen graag zien dat de merchandise van het NN Running Team op grotere schaal beschikbaar is.

“We hebben fans over de hele wereld en we zouden graag meer Eliud-bandjes leveren. We zouden graag zien dat onze boeken (het NN Running Team heeft tot dusver twee boeken gepubliceerd) gemakkelijker beschikbaar zijn voor onze fans. We krijgen ook dagelijks verzoeken voor onze NN Running-singlets en we hopen in de toekomst aan die vraag te kunnen voldoen.”

Vanuit een contentperspectief bleken de gouden tips en adviezen van de topatleten en coaches van het NN Running Team populair en dit is iets wat we doorzetten. Het team zal zich blijven richten op hoogwaardige content binnen de platforms van het NN Running Team en extern naar de internationale media. Er zal meer tijd worden besteed aan het achterhalen van de content die de fans willen.

Maar natuurlijk draait het bij het team om de prestaties. De hoop bestaat dat de trainingsfaciliteiten, coaching en medische en voedingsbegeleiding hun vruchten zullen blijven afwerpen.

Maar de langetermijnvisie van Jos Hermens, directeur van Global Sports Communication en de bedenker van het NN Running Team, was altijd dat er andere teams zouden komen om de strijd aan te gaan met het NN Running Team. Global staat altijd open voor andere sponsors in de hoop om een tweede team te kunnen starten en Marleen zegt dat er plannen in de maak zijn om in 2020 een spannende nieuwe teamcompetitie te lanceren.

“We werken aan een plan voor een eendaagse competitie met vier tot vijf teams”, licht ze toe. “Het geeft een kijkje in de toekomst en het laat zien hoe we willen dat onze sport zich ontwikkelt.”

“Als we de sport echt willen veranderen, dan moeten er andere teams komen om het tegen het NN Running Team op te nemen”, vult Remco aan. “Het potentieel is nagenoeg onbeperkt. Wat we al hebben bereikt, laat zien wat voor mogelijkheden er zijn in deze sport.”

Remco benadrukt dat er, net zoals bij elke succesvolle organisatie, altijd ruimte is voor groei en verbetering en hij heeft het over 'bepaalde activiteiten prioriteit geven om de effectiviteit ervan te vergroten'.

“We moeten eerlijk zijn”, zegt hij. “We hebben een beperkte capaciteit en een beperkt budget en we moeten nog beter worden in wat we doen. Sommige beslissingen zijn misschien moeilijk, maar ik ben ervan overtuigd dat gezien de manier waarop we de afgelopen twee jaar hebben samengewerkt, we ons alleen maar kunnen verheugen over de volgende fase van het traject.”

Het team heeft scepsis en vele uitdagingen het hoofd geboden en kan vooruit kijken naar een mooie toekomst met oneindige mogelijkheden.

“Het is een overweldigend succes gebleken”, zegt Marleen van het NN Running Team. “Het is veel groter en beter dan we ons hadden kunnen voorstellen.

Het NN Running Team heeft zoveel positieve reacties gehad bij de marathon van New York (2018). We hadden de plannen voor het team op ons kantoor in Nijmegen bedacht en als je dan ziet dat duizenden kilometers verderop zoveel mensen enthousiast zijn over het concept van het team, dan is dat een geweldige ervaring.”

Bron: NN Running Team

Meer NN Running Team nieuws


Nieuw! Het laatste deel van Eliuds Dagboek

Lees het dagboek van Eliud Kipchoge waarin hij vertelt hoe hij zich voorbereid heeft voor zijn fantastische marathontijd van 1:59:40.

Lees het dagboek van Eliud Kipchoge

INEOS 1:59 Challenge

Eliud Kipchoge heeft op zaterdag 12 oktober de twee uurgrens op de marathon doorbroken.

Meer over de INEOS 1:59 Challenge


Juichmoment

Bij diverse evenementen die wij ondersteunen, krijgen hardlopers de kans om op Usain Bolt-achtige wijze op de foto te gaan met het scorebord waarop hun naam en gelopen tijd te zien is.

Meer informatie

Hardloopsupporter

Op 7 april 2019 werden de helden van de NN Marathon Rotterdam verrast door hun supporters. Op 4 grote schermen zijn persoonlijke aanmoedigingsvideo’s getoond.

Meer informatie

Pacing Team

Pacers zijn ervaren marathon lopers die in een strak tempo lopen en andere renners van adviezen kunnen voorzien. Vorig jaar liepen er maar liefst 1700 mensen met ons Pacing Team mee. Sluit jij ook aan?

Meer informatie

Smart Medal

In november 2018 lanceerde Nationale-Nederlanden de Smart Medal. Dat is een medaille, voorzien van een chip, waarop het persoonlijke hardloopverhaal van de deelnemer is opgeslagen.

Meer informatie