Ga direct naar inhoud

Het leven van een pacer bij hardloopwedstrijden

28 januari 2020

Paul Jansen is pacer, dat is een haas bij hardloopwedstrijden. Hij vertelt wat de functie van een pacer is en wat hij doet voor, tijdens en na een wedstrijd. Ook geeft hij tips. Paul loopt als pacer zondag 8 maart tijdens de NN CPC loop in Den Haag voor de eindtijd van 1.45 uur.


Voorbereiding van een wedstrijd

Een race als haas is voor mij lekker samen genieten van een mooi stukje hardlopen. Ik loop als haas voor de deelnemers die hun tijd willen lopen, of voor een persoonlijk record, als een training of zomaar. Een toptijd voor mij als haas is als ik 15 seconden voor de tijd die op mijn vlag staat over de finish kom. Hoe meer lopers van begin tot het eind bij ons groepje blijven, hoe beter we vooraf en tijdens de race ons werk hebben gedaan. We proberen iedereen bij de groep te houden door het gezellig te maken. We praten veel en wisselen loopervaringen uit. Hoe meer je praat als loper in het eerste deel, hoe meer kans je hebt om tot het eind bij ons te blijven. Als je met muziek loopt, werkt meezingen ook.

De week voor de wedstrijd

In de week voor de race kijk ik eerst naar het weer. Een stevige tegenwind kan voelen als een heuvel op rennen op een vlak parcours. Ook de temperatuur kan voor verrassingen zorgen. Op een warme dag In februari vorig jaar, liep ik de Bosdijkloop in Vinkeveen in shirt en korte broek. Dat vond ik een optimistisch idee en ik had bij een temperatuur van 20 graden beter in een singlet kunnen hardlopen. Dit jaar was het bij die loop weer dezelfde temperatuur. Ik krijg het vrij snel warm als ik loop en koel daarna ook weer snel af. Daarom loop ik in het voorjaar meestal in shirt en jasje. Als ik het warm krijg, kan het jasje onderweg gemakkelijk uit en om mijn middel.

Verder kijk ik goed naar de route, zodat ik weet wat ik kan verwachten. Bij een halve marathon sla ik de taper en koolhydraten stapelen over. De taper periode is een spaar periode, je traint minder om meer energie te hebben tijdens de wedstrijd, verder vul je die energie aan door vooraf wat extra koolhydraten te eten. Voor een marathon taper ik vrolijk mee en train ik minder in de laatste twee weken. Ik train, slaap, eet en drink goed om fysiek fris aan de start te staan. We hebben met de pacers onderling een app-groep. Daarin is het een gezellig gekwetter. Voor eventuele laatste uitvallers wordt vervanging gezocht.

De dag voor de wedstrijd

De dag voor de race is de generale repetitie. Met een kort rondje van 5 kilometer loop ik rustig los. Ik kijk dan ook of ik de goede kleding voor de race heb. Verder is het een dag voor klusjes thuis waar ik op de dag van de race niet aan toe kom. Bij het avondeten houd ik van een lekkere pasta maaltijd. Bier en koffie sla ik op deze dag over. Voor ik naar bed ga, geef ik mijn beenspieren nog wat extra aandacht met een roller zodat ze lekker soepel zijn op de dag van de race. Zelf gebruik ik een massagestok om gemakkelijk de juiste spieren te bereiken. Ook pak ik de spullen voor de race bij elkaar:

  • Is mijn klokje opgeladen?
  • Is de tas met spullen compleet?
  • Heb ik gels nodig?
  • Heb ik vaseline tegen het schuren nodig?
  • Zitten mijn petje, zonnebril en startnummer in mijn tas?

Op weg naar de wedstrijd

We spreken met de groep van de pacers ruim op tijd voor de wedstrijd af. Liefst ga ik met het openbaar vervoer naar de grotere evenementen. Ik reis in mijn dagelijkse kleding en kleed me ter plekke om, als daar een ruimte voor is. Mijn eten en drinken op de dag stem ik goed af op de starttijd. De start om half drie is ruim na de lunch en ik snack na de lunch extra om voldoende energie te hebben. Wist je dat je hongerklop, dit is een plotseling glycogeentekort, ook wel de man met de hamer, bijna overal tegen kan komen, en dus ook op de halve marathon? Ik kwam die man met de hamer ooit onverwacht tegen tijdens mijn lokale halve marathon wedstrijd op 17km door een slechte eetplanning. Dat overkomt me niet meer.

De warming up voor de wedstrijd

Voordat we naar het startvak gaan lopen we een paar keer een stukje in looppas. We doen wat kleine oefeningen voor de flexibiliteit zoals:

  • draaien met de armen
  • kruispassen doen
  • knieheffen en
  • hakken-billen

Voor extra flexibiliteit rekken de liefhebbers de bil- en rugspieren door met de handen de tenen te aan te raken.
Tip: als het nat en winderig weer is of wat kouder, neem ik een extra vuilniszak mee, liefst een met een trekkoord. Ik knip daar openingen in voor hoofd en armen en doe de vuilniszak aan als ik naar buiten ga. Dit houdt de warmte voor mij binnen en de kou buiten. Als er veel regen verwacht wordt, werkt een poncho nog beter. Ook draag ik vaak een pet die zorgt dat de zon of de regen niet direct in mijn gezicht valt.

Het startvak in

We gaan met de pacers 20 minuten voor de start het vak in. Met de verschillende tijden, herkenbaar aan de vlaggen die we op de rug dragen, gaan we goed verdeeld over het startvak staan. Met groepjes van drie pacers per tijd maken we kennis met de deelnemers en vertellen we wat we gaan doen. Ten eerste is het belangrijk om zo vlak mogelijk te lopen en zo dicht mogelijk in de buurt van 1:45 uur te komen. We willen net onder de 1:45 uitkomen. Van de deelnemers horen we hun motivatie om met onze groep mee te willen lopen. Om warm en soepel te blijven springen of squatten we als dat nodig is. Dan klinkt het startschot en zet de startwave zich vanaf de voorste groep in beweging. We staan aan het eind van wave 1 en lopen rustig achter de groepen van 1:35 en 1:40 aan. Deze groepen lopen tijdens de race langzaam van ons weg en als we zonder haast achter deze groepen aan gaan, maken we meer ruimte voor onszelf om lekker te lopen. Zo zijn er drie waves, verdeeld over een half uur, om lopers de ruimte te geven.

De start en de wedstrijd

We lopen vanaf het begin zo goed mogelijk op een vast tempo, voor onze tijd is dat 4:58 per kilometer. We houden daarbij rekening met onze inschatting van de exacte parcourslengte. Direct na de start zoeken we naar dat tempo en per kilometer komen we daar steeds dichterbij. De eerste draai naar links is vaak druk, dat is bekend en geen probleem voor het tempo verder. De drankpost komen we tegen op vijf kilometer. Zorg goed voor jezelf en neem een drankje aan. We proberen voor de drankpost de groep iets uit elkaar te trekken zodat er geen rij ontstaat bij de drankpost zelf. Bedenk vooraf of je water of sportdrank neemt. Als je geen sportdrank gewend bent, is dit niet de dag om het uit te proberen. Als je lopend wilt drinken, helpt het om het bekertje in te knijpen naar een smaller tuitje zodat je meer drank in je mond krijgt. Vooral fijn om geen sportdrank over je heen te krijgen! We lopen als pacers iets onder het vaste tempo door, om liefhebbers bij te laten komen. Als je stopt om te drinken, loop dan weer rustig terug naar de groep. In totaal hebben we vier drankposten, de laatste staat op 17 kilometer. Vanaf de laatste drankpost is het rechtdoor tot het Malieveld, daar kan je extra genieten van het publiek en lekker voor ons uitlopen om nog wat verder onder de 1:45 te duiken. Bij de finish vieren we dat we met elkaar lekker gelopen hebben, de tijd hebben gehaald, PR’s (persoonlijke records) neergezet hebben en met elkaar hebben genoten van een gezellige en mooie loop.

We hebben enorm zin in de NN CPC Den Haag op zondag 8 maart 2020, we gaan een mooie ronde met een mooie eindtijd lopen!


Bron: NN Running Team

Meer NN Running Team nieuws

Juichmoment

Bij de verschillende hardloopevenementen die wij ondersteunen krijgen lopers de kans een boomerang te maken met hun eindtijd. Deze kunnen zij direct delen met al hun supporters.

Meer informatie

Hardloopsupporter

Bij de Hardloopsupporter sturen familie en vrienden een aanmoedigingsvideo in voor hun marathonheld. Deze video’s zie je terug op grote schermen langs het parcours bij het het zwaarste punt.

Meer informatie

Pacing Team

Pacers zijn ervaren marathon lopers die in een strak tempo lopen en andere renners van adviezen kunnen voorzien. Wil jij een bepaalde tijd lopen? Loop dan bij één van onze events mee met onze Pacers.

Meer informatie

Smart Medal

Sinds november 2018 is Nationale-Nederlanden partner van Smart Medal; een gratis app voor hardlopers die dient als digitale prijzenkast en toegang geeft tot persoonlijke Running Story’s.

Meer informatie