Ga direct naar inhoud

Beginnen met hardlopen in corona tijd

Ben jij één van de vele Nederlanders die tijdens deze pandemie begint met hardlopen? Ga dan goed voorbereid van start.

Omdat veel sportscholen en verenigingen gesloten zijn vanwege corona, pakken veel sporters op dit moment hun hardloopschoenen uit de kast. Het lijkt de perfecte combinatie. Je kunt je energie kwijt én ook nog eens fit blijven en werken aan je conditie tijdens deze pandemie.

Begin je net met hardlopen? Ga goed voorbereid van start en loop niet te hard van stapel, maar bouw je trainingsschema rustig op. Ook al kun je het conditioneel wel aan om gelijk een langere afstand te lopen kun je toch blessures krijgen. Met een juiste opbouw raken jouw spieren en pezen gewend aan de druk.

3 tips voor een goede start

  • Stel jezelf een doel en hou jezelf gemotiveerd
  • Gebruik goede hardloopschoenen om blessures te voorkomen
  • Vind een snelheid die bij je past en bouw je schema rustig op

Doe als je gaat hardlopen eerst een warming up en een cooling down. Dit verkleint de kans op blessures.

Download het gratis Start to Run e-book

Runner's World geeft je 135 hardlooptips én handige schema’s in het Start to Run e-book.

Download

Hoe vaak hardlopen

Hoe vaak moet je hardlopen? Onafhankelijk van je doel zijn twee dagen per week trainen het minimum. Hiermee train je je uithoudingsvermogen en het immuunsysteem.

Hoeveel dagen per week je zou moeten hardlopen is totaal afhankelijk van jouw doel én van jouw ervaring.

Lees hier hoe vaak hardlopen verstandig is

Hoeveel km per uur lopen

Je loopt de laatste tijd regelmatig een rondje, en je behaalt elke keer ongeveer dezelfde tijd. Maar toch vraag je je af hoeveel kilometer per uur nu eigenlijk normaal is voor een amateur hardloper?

Hoeveel kilometer per uur is eigenlijk normaal is voor een amateur hardloper? Lees welke factoren dit bepalen.

Lees hier hoeveel km per uur hardlopen normaal is

Afvallen door hardlopen

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Europeanen begint met hardlopen om af te vallen. En als vet verbranden dan toch je doel is, dan kun je het maar beter goed aanpakken.

Hoeveel calorieën je verbrandt is afhankelijk van een veel factoren. Maak jouw vetverbranding zo optimaal mogelijk.

Nationale-Nederlanden Supporter van alle Hardlopers

Wat belangrijk is voor jou, is belangrijk voor ons, want er is maar één Nederlander zoals jij. Iedereen loopt voor het bereiken van een doel. Van een gezonder leven, vrijheid in je hoofd, tot het realiseren van een sportieve prestatie.

Het maakt niet uit wie je bent of welke afstand je loopt, wij helpen bij het bereiken van al die persoonlijke hardloopdoelen. Door uit te dagen, aan te moedigen, te begeleiden en mee te juichen na het bereiken van de finish.