Ga direct naar inhoud

Hoe blijf je nu gemotiveerd?

Dit artikel valt binnen hardlopen

In dit blog geeft Bram Som je tips om je hardloopdoelen te verbeteren.

Veel hardlopers halen voldoening uit het lopen van een wedstrijd. En dat is logisch. Je traint hard en dan wil je graag een mooie beloning zien voor de inspanningen die je geleverd hebt. Een persoonlijk record of die mooie medaille waarmee je een tastbaar resultaat hebt.

Helaas zijn er maar weinig evenementen die door gaan in deze tijd, wat natuurlijk logisch is. Het maakt het er niet makkelijker op. Hoe kan je er nu voor zorgen dat je gemotiveerd blijft?

Stel een doel

Een doel voor ogen hebben is een zeer goede motivatiefactor. Je kan als doel hebben om een aantal kilometers in een maand af te leggen. Of de uitdaging aangaan met collega’s of je loopmaatje. Laat wijsheid vanzelfsprekend altijd voorop staan. Het zijn ook prima tijden om eens terug te gaan naar de basis. Doe een extra krachttraining, of een keer die spierversterkende oefeningen. Ademhalingsoefeningen of een goede reksessie. Dit is een basis die vaak vergeten wordt, maar die je absoluut geen windeieren zullen leggen. Zorg er wel voor dat je je doelen concreet maakt. Dat maakt het weer tastbaar en makkelijk om jezelf af te rekenen. Een virtuele run is natuurlijk ook een mooi doel. Er zijn vele leuke initiatieven. Het leukste initiatief vind ik NN Running day op 11 oktober. Je kan dan de keuze maken uit vele verschillende evenementen en je beleeft ook echt het specifieke evenement door de app te gebruiken. Als je meedoet aan de NN Marathon Rotterdam hoor je bijvoorbeeld een aantal minuten voor jouw startmoment Lee Towers 'You Never Walk Alone' zingen. Ook hoor je een startschot op het moment dat je van start kunt gaan en hoor je gejuich als je bezig bent met jouw loop. Een echte aanrader! Inschrijven is gratis en kan via nnrunningday.nl.

Beloon jezelf

Als je je doel gehaald hebt, mag dat natuurlijk gevierd worden. Dat kan door jezelf te belonen. Weet waar je het voor doet, voordat je aan de uitdaging begint.

Maak een schema

Een schema volgen, werkt ook erg goed. Ik begeleid vele recreanten en velen hadden een marathon als doel gepland staan. Ik help ze weer om een nieuw doel te stellen. En het programma dat wekelijks voor hen klaar staat helpt enorm. Je hoeft niet zelf te verzinnen wat je moet gaan doen. Het trainingsprogramma staat voor je klaar en er zit ook nog eens een uitgedacht plan achter wat helpt om stappen te zetten. Zodra je je run gedaan hebt, upload je je training en kan ik, als online coach, direct zien wat je gedaan hebt. De wetenschap dat er iemand over je schouder meekijkt helpt ook om toch even je loopoutfit aan te trekken. En ook online is het makkelijk om elkaar te motiveren. Ik coach mijn atleten niet alleen op het volbrengen van hun programma, maar ik maak ook een analyse van een training, waardoor ik bruikbare tips kan meegeven om slimmer te trainen en makkelijker progressie te boeken.

Een online platform geeft een mooi overzicht wat je allemaal doet. Het aantal kilometers wat je loopt, het aantal sessies, je calorieën, je gemiddelde tempo enzovoort. Ook kan je zien hoe je een maand geleden datzelfde trainingsrondje liep en je huidige resultaten hiermee vergelijken. En als je je training slim hebt aangepakt, dan heb je zeker progressie geboekt.

En als je je training slim hebt aangepakt, dan heb je zeker progressie geboekt.

Heb geen haast

Zet je stip op de horizon maar plan dit niet te snel. Neem gerust een periode van 3 of 4 maanden om een mooi doel te bereiken. Als dit te ver weg klinkt kan je altijd een paar subdoelen opstellen. Ik benoem dit omdat ik vaak ongeduldige atleten om me heen zie. Trainen is voor de lange termijn. Wanneer je vandaag een goede training doet, merk je dat niet direct morgen. En wanneer je je doel op een te korte termijn stelt zou haastige spoed wel eens uit kunnen monden in blessures. En dat is erg demotiverend. Een goed trainingsprogramma bestaat uit opbouwweken, zwaardere trainingsweken maar ook zeker uit rustweken. En die balans zorgt ervoor dat je vooruitgang boekt, op welk vlak dan ook. Dit kan zijn op prestatie of op simpelweg een heerlijk voldaan gevoel dat je hebt over gehouden aan een training.

Ik ben benieuwd naar wat jouw doel is en of het je lukt het te halen!

Succes

Bram Som

5 km hardlopen

10 sep 2020

De 5 km is meestal de kortste afstand tijdens wedstrijden op de weg. Maar een hele mooie opstap voor de beginnende loper.

Lees meer

Trainen voor een marathon

02 sep 2020

Een marathon is een serieuze beproeving waaraan een serieuze voorbereiding kleeft.

Lees meer