Ga direct naar inhoud

Is hardlopen gezond?

Is hardlopen goed voor je? Op deze vraag krijg je van verschillende mensen verschillende verhalen. Aan de ene kant wordt hardlopen gezien als een gezonde sport. Een sport die je hoofd leegmaakt, voor minder kans op hart- en vaatziektes zorgt en je levensverwachting verhoogt. Aan de andere kant hoor je natuurlijk ook de verhalen over lopers die last hebben van hun gewrichten of andere blessures. We zetten de belangrijkste informatie voor je op een rij.

Waar is hardlopen goed voor?

De redenen waarom mensen hardlopen zijn erg uiteenlopend. Terwijl de een zijn of haar energie echt kwijt kan in deze sport, doet de ander aan hardlopen als 'gezond moetje'. Maar wat doet hardlopen nu eigenlijk met je lichaam? Gelukkig gelden er voor iedereen dezelfde gezondheidsvoordelen:

  • Je kans op vroegtijdig sterven verlaagt met ongeveer een kwart
  • Sporters hebben 30 procent minder kans op hart- en vaatziektes en 23 procent minder kans op kanker.
  • Hardlopen zorgt voor een betere conditie
  • Hardlopen helpt je om af te vallen en zorgt voor een gezonder lichaamsgewicht

Blessures voorkomen

Begin je met hardlopen? Dan zijn er een aantal tips waarmee je blessures makkelijk voorkomt.

  • Ga je lopen met een vriend of vriendin? Zorg er dan wel voor dat je je eigen tempo aanhoudt, als je je aanpast dan vergroot je de kans op blessures.
  • Daarnaast is het slim om niet direct nadat je de voordeur uitloopt gelijk te beginnen met hardlopen. Loop eerst 5 minuten in een stevig tempo als warming up. Dit geldt ook voor de cooling down.
  • Zorg er daarnaast voor dat je niet direct zo ver mogelijk loopt maar dat je je routine rustig opbouwt.

En er is goed nieuws! Je gezondheidswinst haal je namelijk al binnen bij 50 minuten hardlopen per week. Hoe vaak je dan rent en welke tijd je neerzet doet er niet toe.


Hardloop apps

Er zijn tientallen hardloop apps waarin je kunt zien hoeveel je gelopen hebt en wat je prestaties waren.

Check drie apps nu

Hoe vaak moet je hardlopen? Onafhankelijk van je doel zijn twee dagen per week trainen het minimum. Hiermee train je je uithoudingsvermogen en het immuunsysteem.

Hoe vaak hardlopen

Hoeveel dagen per week je zou moeten hardlopen is totaal afhankelijk van jouw doel én van jouw ervaring.

Lees snel de tips

Soms kan het best lekker zijn om je oude vertrouwde route te lopen. Maar soms ben je gewoon toe aan wat anders. En is het leuk om een nieuwe hardlooproute te ontdekken!

De 5 km

Je hoeft niet eerst een marathon te lopen om een hardloper te zijn. Voor veel lopers is de 5 km de perfecte afstand.

Lees meer