Ga direct naar inhoud

Focussen op je gevoel

Dit artikel valt binnen hardlopen

In dit blog geeft Bram Som je tips om je hardloopdoelen te verbeteren.

Een nieuwe virtuele medaille in de pocket! Op NN Running Day op 11 oktober liep ik een kwart marathon. Wat een gave loop! Ik moet wel bekennen dat ik niet alles uit de kast heb gehaald, maar dat ik lekker comfortabel heb gelopen, op reserve. Met mijn kinderen op de fiets aan mijn zijde, al kletsend over de heuvels rondom Oosterbeek, Wolfheze en Doorwerth. Ik heb genoten.

Gesloopt terug van een historische atletiekavond

De reden dat ik niet alles uit de kast heb gehaald heeft te maken met de week voorafgaand aan NN Running Day. Ik was in Valencia waar Joshua Cheptegei van het NN Running Team een aanval zou gaan doen op het Wereld Record op de 10.000 meter op de baan.

Ik ben verantwoordelijk voor de WaveLight, de elektronische haas die middels de lampjes aan de binnenzijde van de baan het juiste tempo voor de lopers aangeeft. Het was een week van veel reizen, testen, meetings, veel fysiek werk maar ook korte nachten. Maar dat was het allemaal waard want wat een feest was het woensdagavond. Een historische atletiekavond waarin twee wereldrecords werden gebroken. Joshua Cheptegei verbrak het wereldrecord op de 10 kilometer en Lethesebet Gidey op de 5.000 meter. Vol adrenaline maar wel gesloopt kwam ik vrijdag weer thuis.

Luisteren naar je lichaam

Ik vind het niet verstandig om het uiterste van je lichaam te vragen. Het is dan even een spel tussen je mind en je gevoel. Misschien ken je het wel. Die momenten dat je graag meer wilt dan verstandig is, of wat het lichaam aan kan. Mijn mind wil altijd knallen, heerlijk! Maar 20 jaar topsport heeft mij geleerd dat stap één toch echt luisteren naar je lichaam is. Wat geeft je lichaam aan? Voel je een beetje vermoeidheid of ben je helemaal uitgerust? Als je hiernaar luistert maar er vooral ook naar handelt, dan zal je ervaren dat je continuïteit kan waarborgen. Dat je minder klachten en pijntjes krijgt. Er is dan balans tussen inspanning en ontspanning.

Mijn keuze was dus om samen met mijn twee kids de kwart marathon van Rotterdam te lopen. Normaliter geniet ik van de rust en de omgeving, maar nu lag mijn focus op alles wat ik via mijn airpods door kreeg. Gaaf om te ervaren. “You’ll never walk alone” door de speakers en dan het aftellen. Iedere keer een update waar ik liep en hoeveelste ik liep in de wave. Dat was soms wel een beetje frustrerend, want ik ben iemand die graag vooraan loopt. Af en toe de oortjes even uit om te kletsen met mijn supporters op de fiets die het helemaal geweldig vonden. Samen telden we de laatste kilometers af!

Hoe voel je je? Heb je stress, drukke dag gehad, slecht geslapen of ben je fit en heb je er zin in.

Trainen op basis van je gevoel

Als trainer en coach zie ik veel. Lopers die focus hebben op hun horloge. Snelheid, hartslag en afstand. Het schema geeft aan: 15 kilometer in 80 minuten. En dan moet het ook zo gebeuren. Voldoening ligt bij lopers vaak op de afstand en/of het tempo. Niet op hun gevoel. Heb je eigenlijk wel lekker gelopen? Ik heb een andere werkwijze voor het begeleiden van mijn atleten.

Stap 1

Stap 1 is dat je de omstandigheden in kaart brengt. Hoe voel je je? Heb je stress, drukke dag gehad, slecht geslapen of ben je fit en heb je er zin in. Ook kijk ik naar de weersomstandigheden en de ondergrond waarop je gaat lopen. Op basis hiervan weet ik hoe goed je ervoor staat.

Stap 2

Stap 2 is om de training van de dag te bekijken en te zien wat het doel is van deze sessie. Ik geef lopers altijd een cijfer mee hoe de training “overall“ aan zou moet voelen. Ik doe dat op basis van een intensiteitsschaal van 1 tot 10. Een easy duurloop is een 2 of een 3, terwijl een stevige tempotraining een 6 of 7 moet zijn. Door de omstandigheden mee te laten wegen voordat je de training begint, weet je dat je soms iets rustiger moet lopen om wel de juiste intensiteit te pakken. Soms ervaar je dat je wel eens een paar seconden harder loopt dan dat je verwachtte, heerlijk. Een optimaal resultaat van een training bereik je niet door blind het schema te volgen, maar juist door even te voelen hoe je ervoor staat en het gevoel mee te laten wegen. Dan hoef je ook niet zo vaak op je horloge te kijken om te zien of je wel hard genoeg gaat. Test het maar eens uit, het kost maar een paar minuten. Even je ogen sluiten, je ademhaling controleren en jezelf de vraag stellen: hoe voel ik me nu?

Hoe blijf je nu gemotiveerd?

05 okt 2020

De meeste evenementen gaan niet door. Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft?

Lees meer

Voorbereiden op het lopen van een marathon, hoe doe je dat?

23 sep 2020

Het voorbereiden op een marathon is veel meer dan ervoor zorgen dat je een afstand van 42 kilometer en 195 meter hardlopend kan afleggen

Lees meer