Ga direct naar inhoud

Veilig online shoppen? Deze vier tips helpen je op weg

Dit artikel gaat over slim omgaan met geld binnen Financiën

Omdat momenteel veel winkels gesloten zijn shop je misschien wel meer online. Maar hoe weet je of een webshop betrouwbaar is en of je veilig online kunt betalen? Wij geven je tips over hoe je veilig online kunt shoppen, zodat je met een gerust hart iets bestelt.

Shop vanaf een veilige verbinding

Veilig online shoppen begint bij jouw eigen apparaat. Of dit nu een laptop, smartphone of tablet is; het apparaat moet gebruik maken van een veilige verbinding. Je eigen 4G-verbinding van je telefoon is een veilige optie, net als je wifi thuis. Het openbare wifi-netwerk van een restaurant of van een metrostation is minder veilig. Wacht daarom met je aankopen totdat je gebruik maakt van een veilige verbinding. Zorg er ook voor dat je sterke wachtwoorden gebruikt voor accounts waar gevoelige informatie van jou instaat, zoals je e-mail en je bankieren-app.

Herken een betrouwbare webshop

Een webshop van bekende, grote merken herken je aan een slotje. Zo’n slotje staat links in de balk waar je het URL-adres van de website intypt. Shop je bij een minder bekende of zelfs onbekende webshop, dan is het verstandig om de betrouwbaarheid van de website te achterhalen. Er bestaan namelijk webshops, die zich voordoen als een verkoper, maar in werkelijkheid oplichters zijn. Zo check je of een website betrouwbaar is.

  • Lees de website aandachtig door. Staan er rare taalfouten of stukken tekst in een vreemde taal? Vaak laten oplichters hun website door een vertaalmachine vertalen.
  • Kun je contact opnemen met een klantenservice? Controleer dan of het e-mailadres klopt en of er een contactformulier aanwezig is.
  • Check op keurmerken. Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk zijn keurmerken die garanderen dat een website betrouwbaar is.
  • Ga op zoek naar reviews van consumenten die je voor gingen op deze webshop. Vaak leer door een beetje research al heel wat over een webshop.

Veilig online betalen

Je hebt een veilige verbinding, de webshop is betrouwbaar en je hebt een mooi product uitgekozen. Dan is het nu tijd voor de betaling. Met Afterpay kun je achteraf betalen, wanneer je de bestelling hebt ontvangen. Zo vis je dus niet achter het net. Met iDeal betaal je vooraf. Betaal je met creditcard, dan heb je in een aantal gevallen aankoopbescherming en kun je het aankoopbedrag (deels) terugkrijgen als een product niet of beschadigd geleverd wordt. Voor meer informatie hierover kun je contact opnemen met je creditcardmaatschappij.

Rechtsbijstandverzekering

Met de Nationale-Nederlanden Rechtsbijstandverzekering sta je sterker in je recht. Een team van professionele juristen staat voor je klaar om je te helpen.

Bereken je premie

Tip: Luister naar je gevoel

Vertrouw je het niet helemaal? Of lijkt een aanbieding te mooi om waar te zijn? Luister dan naar je gevoel en ga niet verder met je aankoop.

Onthoud je aankoop

Eenmaal iets gekocht, is het aan te raden om je aankoopbewijs goed te bewaren. Controleer in je mailbox of je de bestelbevestiging en factuur hebt ontvangen. Soms kan het even duren voordat je deze ontvangt. Twijfel je? Dan kun je voor de zekerheid een printscreen van de pagina maken waarop staat dat je bestelling geslaagd is. Vaak staat daar ook je order- of bevestigingsnummer op. Zo heb je altijd een bewijs van je aankoop.

Slim online shoppen in een slim huis

Vanaf je luie stoel een nieuwe jas kopen. Klinkt simpel en is ook simpel! Maak het jezelf nóg makkelijker door je woning slim te maken. Met deze smart gadgets tover jij je huis om tot smart home.

Heb je iets besteld en niets ontvangen?

Heb je iets besteld, maar duurt het wel erg lang voordat het wordt bezorgd? Dan kun je op onderzoek uit om te achterhalen waar je pakketje blijft. Wanneer je een Track & Trace nummer hebt ontvangen, kun je opzoeken waar de bestelling zich bevindt. Wettelijk blijft de verkoper verantwoordelijk voor het product totdat het bij jou bezorgd is. Deze stappen onderneem je als je je pakketje niet hebt ontvangen:

  • Neem zo snel mogelijk (uiterlijk binnen 2 maanden) schriftelijk contact op met de webwinkel en leg je klacht uit. Dit heet klachtplicht.
  • Blijf altijd feitelijk en respectvol, ook al ben je boos en teleurgesteld.
  • Bewaar alle correspondentie tussen jou en de tegenpartij; ook e-mails kunnen als bewijs worden gebruikt.

Professionele hulp via de rechtsbijstandverzekering

Wordt er op jouw pogingen om contact te zoeken niet of nauwelijks gereageerd? Dan is het fijn als je op iemand kunt rekenen en die je bijstaat bij juridische problemen. Dit heet rechtsbijstand. Met een Rechtsbijstandverzekering van Nationale-Nederlanden staat een team van professionele juristen voor je klaar. Zij helpen je met jouw zaak en gaan voor je aan de slag. Vaak is een goede brief al voldoende voor een oplossing. Dreigt de situatie toch uit de hand te lopen? Dan helpen we je ook bij de vervolgstappen.

Checklist veilig online shoppen

  • Vermijd een onveilig openbaar wifi-netwerk
  • Controleer of de website er betrouwbaar uitziet
  • Check op keurmerken en reviews
  • Kies een veilige betaalmethode

Wat als je je geld niet terugkrijgt?

Valt je aankoop tegen, ontvang je niet wat je hebt besteld of ben je in een conflict met de webshop verzeild geraakt? De Rechtsbijstandverzekering van Nationale-Nederlanden kan je helpen.


Wil je meer weten?

Slim omgaan met geld

Slim omgaan met geld, wie wil dat nou niet? Wij verstrekken je daarom informatie waarmee je voor jezelf kunt bepalen hoe je nog slimmer om kunt gaan met geld.

Meer over slim omgaan met geld