We delen informatie over de maatregelen van de overheid. Ook geven we tips om tijdens de coronacrisis goed voor je personeel te zorgen en veilig thuis te werken.
De onkosten door het afgelasten, onderbreken of voortijdig beëindigen van een evenement vanwege het coronavirus zijn:
Het afgelasten van een evenement door het coronavirus is geen onvoorziene gebeurtenis meer. Ook andere verzekeraars sluiten dit risico uit. Heeft u een evenementenverzekering zonder dekking voor onkosten dan kunt u polis annuleren als het evenement niet doorgaat. U moet dan wel aantonen dat er geen risico is gelopen.
Veel horecabedrijven zijn gesloten als gevolg van het coronavirus. Heeft u een horecabedrijf, bijvoorbeeld een restaurant, en gaat u maaltijden bezorgen? Dan gaan we coulant om met schades. Voor bedrijven zoals bakkers en slagers is maaltijdbezorging standaard meeverzekerd.
In onze voorwaarden voor de (bestel)autoverzekering is maaltijdbezorging uitgesloten. We denken graag mee met ondernemers in deze ingewikkelde tijd. We hebben daarom besloten om dekking te bieden bij schade tijdens maaltijdbezorging voor (bestel)auto’s. We volgen de bestaande dekking. Uitbreiding van WA naar WA Casco is niet mogelijk zo lang bezorging van maaltijden is verzekerd. Deze dekking loopt zolang de horecagelegenheid op last van de (lokale) overheid gesloten moet blijven of slechts gedeeltelijk geopend is, met een maximale looptijd tot 1 juni 2021. Als de overheid besluit om de maatregelen te versoepelen of te verlengen, dan bepalen we op dat moment of we deze uitzondering aanpassen of verlengen.
De normale betalingstermijn die we hanteren is 30 dagen. Op verzoek van u of uw adviseur verlengen we deze termijn met 60 dagen. Dit betekent dat u een betalingstermijn heeft van 90 dagen.
Wanneer krijgt u een eerste betalingsherinnering?
Normaal krijgt u 15 dagen na de vervaldatum van uw betaling een eerste herinnering. We verzoeken u dan om binnen 15 dagen te betalen. Deze eerste herinnering gaan we in dit aangepaste proces pas na 75 dagen versturen.
Tot wanneer geldt dit?
Het aangepaste beleid geldt tot en met 1 juni 2021. Als de overheid besluit om de maatregelen te versoepelen of te verlengen, dan bepalen we op dat moment of we ons beleid aanpassen.
Kunt u na 90 dagen nog steeds niet betalen?
Als u na 90 dagen nog steeds niet kan betalen, dan gaan we in gesprek voor een betalingsregeling. De afdeling Incasso gaat in dat geval in gesprek met u om samen tot een regeling te komen. Zodra u tot een regeling komt, moeten alle termijnen van die regeling betaald worden. Als er één termijn niet betaald wordt, dan is de vordering volledig opeisbaar en vervalt de dekking. Betalingsregelingen hebben een maximale duur van zes maanden. Om de betalingstermijn te verlengen met 60 dagen kunt u contact opnemen met uw verzekeringsadviseur.
Als er verplichte preventiemaatregelen nodig zijn, verlenen we normaal pas dekking als deze maatregelen zijn genomen. Kunnen door het coronavirus bepaalde preventiemaatregelen niet worden genomen? Dan kunnen we deze maatregelen in overleg met uw adviseur uitstellen met maximaal 3 maanden. Denk bijvoorbeeld aan een elektrakeuring die niet tijdig kan plaatsvinden of de installatie van inbraak werende materialen.
In dit geval wordt er tijdelijk wel dekking verleend, terwijl er niet aan de preventie-eisen wordt voldaan. Onze risicodeskundige bepaalt in overleg met onze acceptant in hoeverre uitstel mogelijk is. Neem voor uitstel contact op met uw adviseur.
We bieden in goed overleg de mogelijkheid om een risico-inspectie, die vereist is om een risico te beoordelen en te accepteren, tijdelijk uit te stellen of inspectie op afstand te doen. We doen ons best om wel al een voorlopige verzekeringsdekking te geven, eventueel met aanvullende eisen. Vindt er bij uw bedrijf een risico-inspectie plaats? Neem voor uitstel of inspectie op afstand contact op met uw adviseur.
De bedrijfsschade vanwege het coronavirus is niet verzekerd. Het uitgangspunt is dat er materiële schade moet zijn aan het gebouw of aan de inventaris. Bij een virusuitbraak is dit niet het geval.