Ga direct naar: inhoud

Conflicten met online bestellingen in de praktijk

Even snel iets online bestellen. Handig: het product wordt thuis of op je werk afgeleverd. Je begroet de postbode elke dag vrolijk. Helaas brengt hij nooit dat pakketje waar je al zo lang op wacht. Wist je dat je niet de enige bent? Veel telefoontjes bij SRK gaan over problemen met online bestellingen. Het top 25 advocatenkantoor behartigt de belangen van mensen die een rechtsbijstandverzekering bij Nationale-Nederlanden hebben afgesloten.

Weet jij wat je moet doen als je na een proefpakket ongewild vastzit aan meerdere producten? Hoe ga je te werk als de webwinkelier jouw kapot ontvangen product niet terugneemt? En wat moet je doen als je online bestelling niet aankomt? We laten graag zien hoe je omgaat met deze veel voorkomende klachten.

Proefpakketje of abonnement, daar kom ik niet meer vanaf

Een nieuw product. Leuk! Jij wilt dat wel eens proberen. Je meldt je aan voor een proefverpakking, proefpakket of welkomstpakket. Ter kennismaking hoef je alleen de verzendkosten te betalen.

De weken hierna ontvang je nog meer pakketjes. Helaas zit er bij deze pakketjes ook een brief met rekening, of je deze even binnen 14 dagen wilt voldoen. Je hebt al een aantal ongewenste vervolgzendingen teruggestuurd. De pakketjes (en rekeningen) blijven echter komen. Je hebt genoeg van de pakketjes en schakelt jouw rechtsbijstandverzekering in. Wat moet je doen om dit op te lossen?

De rechtsbijstandverzekeraar vertelt: “Bij ontvangst van het eerste pakketje, ben je akkoord gegaan met het betalen van de verzendkosten. Deze moet je dan ook voldoen.”

Heb je voor andere pakketjes niet getekend? Dan hoef je deze niet te betalen. Je hoeft ze ook niet terug te sturen.

Stuur een brief naar de afzender van de ongewenste pakketjes. Zorg ervoor dat je deze brief via email stuurt met een leesbevestiging of ga voor een aangetekende variant. In de brief maak je duidelijk dat je geen overeenkomst hebt met de afzender voor de vervolgzendingen en dat je bent misleid. Zijn er ongevraagd bedragen van je bankrekening afgeschreven? Dan kun je deze bedragen terugvorderen. Ook kun je deze afschrijvingen bij de bank laten storneren ofwel terugstorten.

Hier vind je een voorbeeldbrief.

Product is verkeerd of defect, webwinkel neemt niet terug

Je hebt een mooi cadeau besteld voor jouw vriend(in). Een iPad, die stond al lang op de verlanglijst! Stiekem pak je de iPad uit, want je wil het product toch even ‘onderzoeken’ voor je deze cadeau doet. Wat blijkt? Er zit een grote barst in het scherm.

De rechtsbijstandverzekeraar adviseert: “Neem zo snel mogelijk contact op met de webwinkel en maak duidelijk dat je een kapot product hebt ontvangen.” Reageert de verkoper en stuurt hij een nieuw product toe? Mooi, dan is de zaak opgelost. Reageert hij niet? Dan is het verstandig een brief te sturen waarin je jouw klacht uitlegt. Geef ook aan wat je van de verkoper verwacht - een vervangend product, je geld terug of reparatie - en binnen welke termijn.

Heb je de verkeerde iPad besteld en ontvangen? Dan heb je het recht binnen 14 dagen het product terug te sturen en geld retour te ontvangen. Via internet heb je immers niet dezelfde mogelijkheden om het product te beoordelen als in de winkel. Ontbinding moet binnen 14 dagen na aflevering plaatsvinden. Je hoeft geen reden voor de retour aan de verkoper te geven.

De webwinkel moet nadat hij het product retour heeft ontvangen binnen 14 dagen het aankoopbedrag terugstorten. Let wel: als het pakketje kwijtraakt bij de post ben jij verantwoordelijk. Zorg dus dat je altijd een verzendbewijs ontvangt van de gekozen vervoerder. DHL en TNT zijn bekende partijen.

Product besteld en betaald, maar niet ontvangen

Volgende maand is de grote dag van jouw buurman en buurvrouw: je bent getuige en hebt online kleding besteld. Je neemt contact op met de klantenservice van de webwinkel. Je wilt immers zeker weten dat de kleding op tijd binnen is. “Dat is geen enkel probleem”, geeft de medewerker van de klantenservice aan: binnen twee weken heb je de kleding in huis. Je kijkt op de kalender, de trouwdatum komt angstig dichtbij en je hebt nog steeds geen pakketje ontvangen.

Je belt jouw rechtsbijstandverzekeraar voor hulp. Deze begrijpt je probleem: er goed uitzien op een trouwerij is heel wat waard. De medewerker wil exact weten wat je hebt afgesproken met de webwinkelier. Heb je ook bewijsmateriaal? E-mails met speciale verzoeken bijvoorbeeld?

De rechtsbijstandverzekeraar vertelt: “Belangrijk in deze situatie is de trouwdatum. Deze heb je doorgegeven aan de webwinkel. Deze weet dus ook dat je na de trouwdag weinig hebt aan de kostuums. Geeft de winkelier aan de kostuums niet voor de trouwdatum te leveren? Dan kun je de overeenkomst ontbinden.”

Spreek je geen levertijd af, dan moet het product binnen 30 dagen worden geleverd. In dit geval ben je overgeleverd aan de welwillendheid van de webwinkel. In een andere situatie geef je de verkoper een redelijke termijn om alsnog te leveren. Komt het product nog steeds niet binnen? Dan kun je de overeenkomst ontbinden. Na ontbinding moet de verkoper binnen twee weken jouw (aan)betaling retourneren.

Rechtsbijstandverzekering

  • Professionele hulp
  • Bepaal zelf uw dekking
  • Onbeperkt telefonisch advies

Bereken uw premie

Meer informatie

Verzekeringspakket

  • Profiteer van pakketkorting
  • Zelf uw verzekeringen kiezen
  • Eén overzichtelijk pakket

Bereken uw premie

Meer informatie



Gerelateerde artikelen