Ga direct naar: inhoud

Hoe makkelijk kom jij van je bureaustoel af?

3 september 2018

Zitten is tegenwoordig het nieuwe roken en dat brengt verschillende risicofactoren met zich mee. Uit onderzoek van TNO is gebleken dat langdurig zitten wel erg slecht is voor je gezondheid en dat je de ‘zitschade’ van het lange zitten op je werk niet zomaar inhaalt door voor of na werk te gaan sporten. Gelukkig is het nog niet te laat en kun je als werkgever heel veel maatregelen nemen om de werkomgeving wat meer ‘beweegvriendelijk’ te maken. Er zijn namelijk kleine veranderingen op de werkvloer die voor grote verschillen kunnen zorgen.

Sta minimaal één keer per uur op van je bureaustoel en bedenk een activiteit voor jezelf

En dat begint al bij kleine dingen die werknemers zelf kunnen doen: de trap pakken in plaats van de lift, vaker koffie halen voor collega’s, zo nu en dan op een andere plek werken (dit zorgt ook nog eens voor een creatiever brein) en buiten lunchen.

Stimuleer beweging op kantoor

Naast al die extra beweegmomentjes die werknemers zelf gewoonweg kunnen toevoegen aan je werkdag zijn er ook een aantal items die je neer kunt zetten op kantoor.

Deskbike

Wel eens van een deskbike gehoord? Erik Scherder van de VU Amsterdam is groot fan van deze fiets voor op het werk. Met deze fiets blijf je constant in beweging, en dát terwijl je werkt. Zo kun je dus ideaal werk en bewegen combineren en blijf je daarnaast fris, slank en super fit! Daarnaast maakt multitasking je ook nog een slimmer mens, een win-win situatie dus.

Zit-sta-bureau

Bij dit bureau kun je je werk afwisselen met af en toe zitten en staan. Je kunt dit zit-sta-bureau gemakkelijk op elke hoogte afstellen. Erg handig dus om goed te kunnen afwisselen de gehele dag door. Let daarbij wel op dat je niet te lang staand werkt, want dit verhoogt juist weer het risico op rugklachten en spataderen.

Minitrampoline

Springen, balans houden en constant in beweging blijven. Dit is de mini-trampoline. Bewegen op deze trampoline maakt je blij en verbetert dus zowel je fysieke als je mentale gezondheid. De trampoline kun je actief gebruiken in de pauze, maar ook tijdens het werk gedurende de dag kun je eens een sprongetje maken. In slechts drie minuten springen verbeter je al je bloedcirculatie, ontspanning en focus.

Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om werknemers op de kantoorvloer in beweging te zetten. Want vitale werknemers hebben meer energie én zorgen voor minder verzuim.

Meer tips lezen? Lees de vijf adviezen voor gelukkige werknemers door de geluksprofessor

De inzetbaarheid van je werknemers verbeteren?

Lees in onze whitepaper hoe je dit doet.

Lees meer

Verzuimpakket werkgevers

Met het verzuimpakket ben je voor alle werknemers goed verzekerd en ondersteunen wij bij de re-integratie van zieke werknemers.

Lees meer