Ga direct naar: inhoud

Spyros verovert de wereld met zijn eigen parfumlijn

Spyros Drosopoulos (42) was er klaar mee om als wetenschapper steeds op zoek te moeten naar subsidies of beurzen voor onderzoek. Een workshop voor het maken van parfum bleek het begin van een gloednieuwe carrière. Inmiddels verkoopt hij zijn ambachtelijke geuren wereldwijd. Hoe heeft hij dat gedaan? En welke ambities en dromen heeft Spyros nog meer voor de nabije toekomst?

    Spyros is half Grieks, half Nederlands. Hij werd geboren in Nederland, maar groeide vanaf zijn tweede jaar op in Griekenland. Als kind droomde Spyros van een baan als autocoureur. Later leek in een band spelen hem wel wat. Toch besluit hij op zijn zeventiende om naar zijn geboorteland terug te keren om in Amsterdam psychologie te studeren.

    Wetenschap

    “Al tijdens mijn studie psychologie ontdekte ik dat het klinisch behandelen van mensen niet bij mij past. Daar ben ik te ongeduldig voor. Ik koos daarom voor de wetenschap.” Het bleek alleen lastig om subsidie voor onderzoek te krijgen. Spyros had verschillende tijdelijke banen als postdoc bij een universiteit. Een beurs voor een eigen onderzoek kwam er niet. Daarom bleef hij om zich heen kijken.

    Fijnproever

    Een cursus parfum maken kwam op zijn pad: “Een fijnproever was ik altijd al als het ging om geur en smaak. Ik kocht zelf wat grondstoffen en had al snel thuis een eigen mini-lab. Het parfum maken zag ik toen nog vooral als leuke hobby.”

    Professioneel parfumeur

    Een jaar later blijkt Spyros toch wel heel fanatiek. Als zijn arbeidscontract bij de universiteit afloopt, gooit hij het roer dan ook volledig om. Spyros schrijft zich in bij de Kamer van Koophandel en wordt professioneel parfumeur. Fulltime welteverstaan. “Het klopte gewoon. Vroeger was ik als onderzoeker technisch bezig en creatief in mijn vrije tijd. Deze twee zaken komen in dit beroep helemaal samen. Dat vind ik heel fijn.” Al gauw had Spyros zijn eerste geur ontwikkeld.

    Buskruit

    Een nieuwe krachtige merknaam had Spyros gelukkig al snel in zijn hoofd: ‘Baruti’. “Baruti is het Griekse woord voor buskruit. Dat past perfect bij mijn geuren: Klein, geconcentreerd en sterk ruikend. De rode draad in mijn geuren is hyperrealisme. Oftewel: Geuren die eigenlijk niet kunnen.Om daarvoor geld vrij te spelen, moest Spyros zijn appartement in Amsterdam verkopen. Een groot besluit, maar parfum maken was inmiddels echt wel wat meer geworden dan een leuke carrièredroom. In 2016 had ik een parfumlijn met meerdere geuren waar ik 100% achter sta. Mijn doel is nu bekend worden bij het grote publiek. Als exclusief merk hoeft niet iedereen mijn geuren te kopen, maar het zou wel heel tof zijn als iedereen Baruti kent.”

    Professionaliseren

    Momenteel verkoopt Spyros zijn geuren wereldwijd. “In Europa doe ik de distributie zelf. Dat is best tijdrovend en daar wil ik binnenkort dan ook vanaf. Ik wil hierin een professionaliseringsslag maken. Ieder land heeft ook zijn eigen gewoonten en manieren; daar moet je dus landspecialisten voor inhuren, net zoals ik buiten Europa ook doe.” Ook andere zaken besteedt Spyros ondertussen uit. “Sinds begin dit jaar huur ik iemand in voor mijn Instagram-account. Dat is voor mij een belangrijk marketingkanaal, maar kostte me toch te veel tijd. Daarnaast heb ik nu iemand parttime in dienst. Madelein neemt me veel werk in het lab uit handen. Uiteindelijk wil ik me als createur vooral richten op het merk en de strategie van het bedrijf.”

    Kunstwereld

    “Ik zie ik veel mogelijkheden binnen de parfumwereld. Toch is het ontwikkelen van parfum gelimiteerd. Je moet voldoen aan veel randvoorwaarden. Zo moet een parfum niet alleen lekker ruiken, maar ook op de huid te dragen zijn. Naast Baruti creëer ik daarom samen met het bedrijf Delush geuren voor in winkels en bedrijven. Ook wil ik een uitstap doen naar de kunstwereld. Daar vallen alle eisen immers weg. Zelfs een vieze geur kan dan gewoon. Dat lijkt me heel spannend. Ik ga de komende tijd uitzoeken hoe ik voorstellingen, concerten of zelfs statische kunst in een museum kan verrijken.”

    Ben je net als Spyros een startend ondernemer? Met de schadeverzekeringen voor ondernemers van Nationale-Nederlanden ben je beschermd tegen de belangrijkste risico’s in jouw branche.