Ga direct naar: inhoud

Eerlijk over geld

Een hele tijd geleden werd ik geïnterviewd voor Volkskrant Magazine. De reporter deed verslag van mijn VideoBusinessSchool event. Video-BusinessSchool is de online media academie waarin ik ondernemers leer om video’s van televisiekwaliteit te maken en daarmee meer impact, meer plezier en meer inkomen in hun business te brengen.

Een paar dagen later werd het artikel gepubliceerd. Het was een prachtig stuk geworden. Toch betrapte ik mezelf erop dat ik me ongemakkelijk voelde toen ik deze passage teruglas:

theWhyGirl.com is Groenharts online platform en daar leert ze ondernemers gebruik te maken van hun eigen kracht en creativiteit. Vooral met betrekking tot sociale media, video en internet. Ze vertelt erover met de vastberadenheid en het enthousiasme van iemand die heeft ontdekt wat ze goed kan en daarmee succes heeft. Ze glundert. Ze gonst. Ze stroomt over. Succes heeft ze er inderdaad mee. ‘Ik schaam me er bijna een beetje voor’, zegt ze, ineens wat zachter. ‘Maar ik verdien nu meer dan toen ik op tv was.’ En na een nadrukkelijk moment van stilte. ‘Veel meer.’

Daar stond het opeens, zwart op wit. Ik ben in mijn ondernemerschap financieel succesvoller dan ik was als BNN presentatrice. Mijn eerste gevoel toen ik het artikel las, was trots. Minder dan 3 jaar geleden had ik de zekerheid van een vast contract bij de televisie losgelaten om mijn eigen bedrijf te beginnen. Dankzij het slim inzetten van het internet en video; de meest krachtige tool om je publiek te bereiken, werd ik in het eerste jaar al profitabel en help ik heel veel ondernemers om hetzelfde te doen. Maar meteen na de trotse gevoelens was er ongemak. Een beklemmend gevoel bij het zien van de woorden in een van de best gelezen magazines van NL.

Ben ik niet te openhartig geweest? Straks denken mensen dat ik hoog van de toren blaas. Wat als mensen het me niet gunnen? Er jaloerse of nare reacties komen? ‘Dit is nou een typische vrouwenreactie’, verklaarde een goede vriend, die ook ondernemer is. Deze ondernemer, ik noem hem even Peter, runt verschillende bedrijven en draait soms maanden van een miljoen euro winst. Tegelijkertijd heeft hij een lifestyle waar mensen van dromen. Zijn agenda is bijna altijd leeg en hij gaat 3 maanden per jaar met zijn gezin op vakantie. Hij sprak me vaderlijk toe: ‘Hoe cool is het, Zarayda, om in deze financieel uitdagende tijden, een bedrijf uit de grond te stampen en financieel succesvoller dan ooit te zijn terwijl je 90% van je kennis, content en netwerk gratis weggeeft aan de bezoekers van je online platform?’ Peters woorden waren een wake up call. Wat maakte dat ik in een gekke trots-schaamte-tango terechtkwam, toen ik eerlijker werd over geld?

Ik besloot het onderwerp in de groep te gooien in m’n online community waar duizenden vrouwen in zitten. De reacties waren openhartig. Het is voor vrouwen een enorm taboe om eerlijk(er) te worden over geld. Over wat het voor ons betekent en wat de waarde voor ons is. Wat we ermee willen en wat ons er angstig aan maakt. Tegelijkertijd is er een behoefte aan het gesprek. Want alle vrouwelijke ondernemers waren het er heimelijk mee eens. Geld verdienen vraagt lef. De moed om boven je ‘beperkende ideeën’ uit te stijgen over wat je wel en niet waard bent. Over wat anderen je waard vinden. En over wat je bewust en onbewust van je ouders meekreeg over geld. In een van onze meest populaire theWhyGirl talkshowafleveringen praat ik over geld. En maakte ik een gratis te downloaden werkboek waarin vrouwen aan de slag kunnen met de Money Mindset.

Durf je eerlijker te worden over de relatie die jij hebt met geld? Ontdek het gratis op theWhyGirl.com.

Over Zarayda Groenhart

Zarayda Groenhart (34) is presentator en media ondernemer. Ze leert creatieven en ondernemers hoe ze met online video meer impact en inkomen in hun business creëren. Op theWhyGirl.com deelt ze gratis haar kennis.


In samenwerking met de Universiteit van Tilburg hebben we een internationaal onderzoek gedaan naar financieel gedrag onder consumenten. Aan dit onderzoek namen ruim 9.300 consumenten in 14 Europese landen deel. Aanleiding voor het onderzoek was de vraag hoe mensen zich financieel gedragen en of ze zich daarvan bewust zijn. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat de mate waarin mensen het gevoel hebben dat ze controle hebben over hun financiële toekomst, niet overeenkomt met de mate waarin mensen controle hebben over hun financiële toekomst. In het verlengde van dit onderzoek schreven Alexandra Smith, Zarayda Groenhart en Jacqueline van der Vorm ieder  een column over omgaan met geld.




Gerelateerde artikelen