Ga direct naar: inhoud

Bewaren of weggooien?


Je administratie ordenen is altijd een klusje waar je even de tijd voor moet maken. Een veelvoorkomende vraag is dan: wanneer mag ik welke papieren wegdoen? Ook Nationale-Nederlanden verstuurt belangrijke papieren, zoals bijvoorbeeld polisbladen of winstbrieven. Maar hoe lang moet je deze nu bewaren? Wij hebben een aantal bewaartermijnen voor je op een rijtje gezet.

Hoe lang bewaren?

Bankafschriften
Je bent niet wettelijk verplicht je bankschriften te bewaren. Toch is het verstandig om dit wel te doen. De Belastingdienst mag namelijk tot vijf jaar terug belastingen heffen. Let er wel op dat digitale bankafschriften, maar beperkte tijd beschikbaar zijn. Bij de meeste banken is dat tot 15 maanden. Daarna zijn ze nog tegen kosten op te vragen bij je bank.

Belastingpapieren
Het is verstandig om belastingpapieren minimaal vijf jaar te bewaren.  De Belastingdienst kan namelijk na de belastingaangifte nog bewijsstukken opvragen. Bedrijven en zelfstandigen zijn verplicht hun administratie minimaal zeven jaar te bewaren.

Polisbladen van verzekeringen
Bij polissen kan er onderscheid gemaakt worden tussen polissen van levensverzekeringen en schadeverzekeringen. De polis van de schadeverzekering wordt jaarlijks verstuurd en deze kun je dus elk jaar vervangen. De polis van een levensverzekering wordt eenmalig verstrekt en moet dus bewaard worden.

Winstbrief
Heb je een levensverzekering met winstdeling? Dan krijg je ieder jaar een winstbrief over jouw levensverzekering met winstdeling. Je ontvangt deze brief in de periode mei tot en met september. Deze winstbrief is iets anders dan een polisblad. Bewaar beide documenten dus goed. Je hoeft ze niet van alle jaren te bewaren, tenzij je het overzicht wilt hebben van de winstdelingbedragen over een langere periode. Wil je meer weten over een levensverzekering met winstdeling? Lees dan hier verder.

Contracten
Contracten van bijvoorbeeld je energieleverancier of telefoonprovider bewaar je totdat je overstapt naar een andere aanbieder.

Garantiebewijzen en handleidingen
Houd ook al je garantiebewijzen bij elkaar. Mocht er onverhoopt iets kapot gaan of niet meer werken dan heb je altijd je garantiebewijs nog bij de hand. Handleidingen hoef je meestal niet meer te bewaren. Deze zijn bijna allemaal wel online te verkrijgen.

Meer inzicht in je financiƫle administratie

Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je moet beginnen als het gaat om je financiële administratie? Dan is er de mogelijkheid om hulp in te schakelen van een financieel planner. Zij kunnen je tijdelijk helpen je financiën en administratie op te starten of weer op orde te krijgen. Lees ook de blog: Met elkaar praten over financiële zaken.

Als je weet dat de basis van je thuisadministratie staat, geeft dit niet alleen meer overzicht maar ook meer rust. Een goede start is het halve werk!




Gerelateerde artikelen